Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Design BA INF ( forår 2009 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14248

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Den iterative brugerorienterede procesforståelse
  • Designmaterialer og designteknikker anvendt i en designproces
  • Designteori og den skandinaviske systemudviklingstradition
  • Design som en reflekterende praksis

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne forstå og vurdere den iterative brugerorienterede procesmodel
  • Kunne indgå i en faglig dialog om designteori og den skandinaviske systemudviklingstradition
  • Kunne reflektere over valg af design værktøjer og design teknikker i forhold til en given situation og kontekst
  • Kunne tilrettelægge og gennemføre en designproces
  • Kunne reflektere over en design proces

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Anvender grundlæggende teori om designprocesser og -metode som forståelseshorisont for designprocesser
  • Udviser kendskab til et repertoire af designteknikker og reflekterer over teknikkers anvendelse i konkrete situationer
  • Anvender teknikker til tilrettelæggelse og gennemførelse af egne designaktiviteter
  • Reflekterer og diskuterer egne design aktiviteter med baggrund i kursets metodiske og teoretiske genstandsfelt

Indhold

Der arbejdes med teori, metoder og teknikker med hovedvægt på en eksperimentel tilgang til designprocessen. Omdrejningspunktet er en brugs- og kontekstorienteret tilgang til design. Det tematiseres, hvorledes valget og tilrettelæggelsen af den enkelte designaktivitet afhænger af den situation, der designes både i og til. Endvidere tematiseres det, hvorledes der etableres en designproces hvor fremdriften sikres gennem arbejde med udarbejdelse af designmateriale (scenarier, mock-ups, prototyper, etc.) og hvordan disse kan anvendes som udgangspunkt for designkollaboration designere og brugere imellem.

Faglige forudsætninger

Underviser

Rune Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning veksler mellem forelæsninger, tutorials, og praktiske og teoretisk øvelser

Litteratur

DOURISH, P. 2004: "What we talk about when we talk about context", I: Pers Ubiquit Comput, 8. s. 19-30

EHN, P. & KYNG, M. 1991: "Cardboard Computers: Mocking-it-up and hands-on the future", I: Design at Work: Cooperative Design of Computer Systems .

GREENBAUM, J. and KYNG, M. (Eds.) Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 169-195

ERIKSSON, E.; LYKKE-OLESEN, A.; LUDVIGSEN, M. & NIELSEN, R. 2006: "Be there or be Square: a Method for Extreme Contextualisation of Design", I: DSR2006, Design Research Society, International Conference in Lisbon

FLOYD, C. 1984: "A Systematic view of Prototyping", I: Approaches to Prototyping

BUDDE, R.; KUHLENKAMP, K.; MATHIASSEN, L. & ZULLIGHOVEN, H. (Eds.).: Springer-Verlag. Berlin. s. 1-18. ISBN: 0-387-13490-5

GAVER, W.; BOUCHER, A.; PENNINGTON, S. & WALKER, B. 2004A: "Cultural probes and the value of uncertainty", I: interactions archive. Volume 11 ,  Issue 5   (September + October 2004). s. 53-56, ISSN:1072-5520

KRIPPENDORF, K. 1989: "On the Essential Context of Artifacts or on the Proposition That"

"Design is Making Sense og (Things)", I: Design Issues, Vol. 5, No. 2. s. 9-30

KUUTTI, K. 1995: "Work Processes: Scenarios as a Preliminary Vocabulary", I: Scenario-Based Design: Envisioning Work and Technology in System Development .

CAROLL, J. M. (Eds.). New York: John Wiley and Sons, Inc.

og uddrag fra f.eks.:

MCCARTHY, J. & WRIGHT, P. 2004: Technology as Experience, MIT press. Massachusetts Institute of Technology. ISBN: 0-262-13447-0

McCULLOUGH, M. 2005: Digital Ground - Architecture, Pervasive Computing, and Environmental Knowing, MIT press. Massachusetts Institute of Technology. ISBN: 0-262-13435-7

SCHÖN, D. A. 1987: Educating The Reflective Practitioner, Jossey-Bass Inc. publishers, San Fransisco. ISBN: 1-55542-220-9

Bedømmelse

Prøven er en skriftlig eksamen med nærmere bestemmelser:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) er prøven en fri, skriftlig opgave. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. I en gruppe indgår normalt 2-4 studerende. Omfanget skal være 20-25 sider pr. studerende. Efter aftale med eksaminator kan der afleveres et produkt som en del af besvarelsen. Omfanget af opgaven er i så fald 15-20 sider pr. eksaminand. Opgaven kan, efter aftale med eksaminator, udarbejdes i tilknytning til eksterne partnere, eksempelvis en virksomhed eller lignende.

Prøveform : Fri skriftlig opgave
Censur og bedømmelse : Intern censur; 7-skala.
Vægtning : 20 ECTS

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig opgave. Omfanget skal være 30-35 sider ekskl. bilag. Efter aftale med eksaminator kan der afleveres et produkt som en del af besvarelsen.

Prøveform : Bunden skriftlig opgave
Censur og bedømmelse : Intern censur; 7-skala.
Varighed: 4 uger
Vægtning : 20 ECTS