Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Hacktivism and Networking from Mail Art to Web 2.0 ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Semester
  • Timer per uge: Undervisningen foregår mandag fra kl. 13 - 16 i lokale 135, Adorno bygningen Tidspunktet er med forbehold for ændring.
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14762

Formål

  • At undersøge, hvordan man aktiverer en åben kreativ proces, hvor nye modeller af teknologisk og kulturel intervention bliver skabt. På denne måde bliver udviklingen af hacker-etik forbundet med den nye generation af internetbaseret betjening og sociale netværksplatforme.
  • At sammenligne den mangeartede brug af kunst og teknologi blandt de græsrodsbevægelser, som er baseret omkring kunstnere og aktivister, der - via den nutidige Web 2.0 indholdsdelingplatform - er involveret i netværkprocesser i den sidste halvdel af det 20. århundrede.

Ved kursets afslutning burde de studerende kunne udrede de forskellige typer af effekter af kollektive kunstpraksisser i den æstetiske, socio-politiske og økonomiske interventionsområder. Desuden skal de studerende have kendsskab til den grundlæggende litteratur og kunstværker omkring networking og kulturblokering, samt at kunne analysere internationale netværkskunstpraksisser.
Kurset giver mulighed for at udvikle kunstneriske og aktivistiske interventioner, samt projekter baseret på emnet omkring hacktivisme og networking. På den måde kan de studerende skabe visuelle kollektive eksperimenter og praksisser, som vil blive fremvist i offentlige komsammener i slutningen af kurset.

Indhold

I den sidste halvdel af the 20. århundrede har avant-garde kunstpraksis fra Fluxus til brev-kunst og hacker-kunst været lovende for skabelsen af samarbejdende kunst, samt nye modeller af vidensdeling. I dag har disse snævre praksisser inspireret strukturen af Web 2.0 platforme og har for første gang nået ud til en enorm mængde internetbrugere.
I dette kursus analyseres roden til kunstpraksisser og social intervention, baseret på både analog og digital subkulturel netværkbaseret kunst. Dette vil vise, at den nuværende kunstneriske udfordring for Web 2.0 platformen ligger i opfindelsen af nye fremgangsmåder og nyt indhold, der bliver udviklet i kunst-græsrodsbevægelser. En tråd som forbinder netværkskunst, såsom brevkunst, 'kulturblokering' and hackerkunst med sociale netværkspraksisser i Web 2.0.
Case studies vil være situationistiske, flerfoldig singularitets- og plagiat projekter, såsom brevkunst/neoist handlinger og skabelsen af Luther Blissett projektet. Dette være sig kunstner-, hacker- og aktivistbevægelser, som har brugt computere og teknologi som kanaler for vidensdeling, hvilket har åbnet for en mere frie og åbne kommunikationsmuligheder, samt værktøjer til kritisk reflektion. Herunder aktivist interventioner fra hackerkunst til netkunst, punk kultur, hacker-etik samt begreberne om 'Openness' og 'Do It Yourself'. Fra netkultur til Web 2.0 social networking.

Kurset har til hensigt at udrede de forskellige typer af effekter af kollektive kunstpraksisser i æstetiske, socio-politiske og økonomiske interventionsområder. Udviklingen og inflydelsen af disse bliver udforsket på en tværnational skala, hvor der bruges en mixed-media metode. På den måde konstrueres en æstetik for et 'etnografisk hypermedie-miljø'. En ny multi-semiotisk tilgang er ved at blive en reel mulighed via digitale teknologier, som bliver brugt til at udvikle nye måder at
strukturere akademisk argumentation og analyse, forbinde websider, social netværksplatforme, videoer, computer data, musik, tekster og interviews. Mange netværksprojekter vil blive analyseret og (gen)forbundet med en æstetisk, teknologisk, social og økonomisk kritik af kollektiv kunst. Studerende vil blive opmuntret til at lave visuelle og kollektive eksperimenter and praksisser, hvilke vil blive fremvist via workshops og offentlige komsammener.

Faglige forudsætninger

Kurset er åbent for kandidater på Institut for Informations- og medievidenskab, samt Institut for Æstetiske Fag.

Underviser

Tatiana Bazzichelli

Undervisnings- og arbejdsform

Litteratur

Bazzichelli, T. "Networking. The Net as Artwork", Milan, Costa & Nolan, 2006 (Eng version online).

Chandler A., Neumark N., At a Distance , Cambridge, MIT, 2005;

Dieter D., Frieling R., Media Art Net , Heidelberg, Springer, 1991.

Home S. Neoism, Plagiarism and Praxis , London, AK Press, 1995;

Saper C.J., Networked Art , Minneapolis/London, University of Minnesota Press, 2001;

+ various articles online / websites / video material

Kan indgå i uddannelsen som:

Inf. linje A: VOS og valgfag

Digital Design (A-linie): Specialiseringsfag og valgfag

Multimedier (supplering): Valgfag

ECTS-vægt

10/20

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i multimedier

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Suppleringsfaget i multimedier

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Dette kan indgå i forskellige eksamensdiscipliner. Se studieordningen for yderligere information.