[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved kursets afslutning burde de studerende kunne udrede de forskellige typer af effekter af kollektive kunstpraksisser i den æstetiske, socio-politiske og økonomiske interventionsområder. Desuden skal de studerende have kendsskab til den grundlæggende litteratur og kunstværker omkring networking og kulturblokering, samt at kunne analysere internationale netværkskunstpraksisser.
Kurset giver mulighed for at udvikle kunstneriske og aktivistiske interventioner, samt projekter baseret på emnet omkring hacktivisme og networking. På den måde kan de studerende skabe visuelle kollektive eksperimenter og praksisser, som vil blive fremvist i offentlige komsammener i slutningen af kurset.
I den sidste halvdel af the 20. århundrede har avant-garde kunstpraksis fra Fluxus til brev-kunst og hacker-kunst været lovende for skabelsen af samarbejdende kunst, samt nye modeller af vidensdeling. I dag har disse snævre praksisser inspireret strukturen af Web 2.0 platforme og har for første gang nået ud til en enorm mængde internetbrugere.
I dette kursus analyseres roden til kunstpraksisser og social intervention, baseret på både analog og digital subkulturel netværkbaseret kunst. Dette vil vise, at den nuværende kunstneriske udfordring for Web 2.0 platformen ligger i opfindelsen af nye fremgangsmåder og nyt indhold, der bliver udviklet i kunst-græsrodsbevægelser. En tråd som forbinder netværkskunst, såsom brevkunst, 'kulturblokering' and hackerkunst med sociale netværkspraksisser i Web 2.0.
Case studies vil være situationistiske, flerfoldig singularitets- og plagiat projekter, såsom brevkunst/neoist handlinger og skabelsen af Luther Blissett projektet. Dette være sig kunstner-, hacker- og aktivistbevægelser, som har brugt computere og teknologi som kanaler for vidensdeling, hvilket har åbnet for en mere frie og åbne kommunikationsmuligheder, samt værktøjer til kritisk reflektion. Herunder aktivist interventioner fra hackerkunst til netkunst, punk kultur, hacker-etik samt begreberne om 'Openness' og 'Do It Yourself'. Fra netkultur til Web 2.0 social networking.
Kurset har til hensigt at udrede de forskellige typer af effekter af kollektive kunstpraksisser i æstetiske, socio-politiske og økonomiske interventionsområder. Udviklingen og inflydelsen af disse bliver udforsket på en tværnational skala, hvor der bruges en
mixed-media
metode. På den måde konstrueres en æstetik for et 'etnografisk hypermedie-miljø'. En ny multi-semiotisk tilgang er ved at blive en reel mulighed via digitale teknologier, som bliver brugt til at udvikle nye måder at
strukturere akademisk argumentation og analyse, forbinde websider, social netværksplatforme, videoer, computer data, musik, tekster og interviews. Mange netværksprojekter vil blive analyseret og (gen)forbundet med en æstetisk, teknologisk, social og økonomisk kritik af kollektiv kunst. Studerende vil blive opmuntret til at lave visuelle og kollektive eksperimenter and praksisser, hvilke vil blive fremvist via workshops og offentlige komsammener.
Kurset er åbent for kandidater på Institut for Informations- og medievidenskab, samt Institut for Æstetiske Fag.
Tatiana Bazzichelli
Bazzichelli, T. "Networking. The Net as Artwork", Milan, Costa & Nolan, 2006 (Eng version online).
Chandler A., Neumark N., At a Distance , Cambridge, MIT, 2005;
Dieter D., Frieling R., Media Art Net , Heidelberg, Springer, 1991.
Home S. Neoism, Plagiarism and Praxis , London, AK Press, 1995;
Saper C.J., Networked Art , Minneapolis/London, University of Minnesota Press, 2001;
+ various articles online / websites / video material
Inf. linje A: VOS og valgfag
Digital Design (A-linie): Specialiseringsfag og valgfag
Multimedier (supplering): Valgfag
10/20
Dette kan indgå i forskellige eksamensdiscipliner. Se studieordningen for yderligere information.