[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Med udgangspunkt i konkrete cases, eksterne aktiviteter, samt en god blanding af teoretisk og praksisnær litteratur, er det formålet med kurset, at vi skal prøve kræfter med innovationsledelse i relation til udvikling af IT. Med et erhvervsrettet og informationsvidenskabeligt fokus er det hensigten at skabe en forståelse af kompetencerne og dynamikkerne i innovationsprocessen fra vidensudvikling til bruger/marked. Innovationsledelse har relevans for studerende på informationsvidenskab, fordi disciplinen fokuserer at samle og udnytte de brede processtærke og analytiske kompetencer, som uddannelsen giver.
Innovation handler terminologisk set om at skabe noget nyt. Men da ideer ikke er noget værd i sig selv, handler ledelse af innovation om, hvordan man skaber værdi af nye ideer. Ikke kun økonomisk, men også kvalitativt. Innovationsledelse er derfor en proces, som både indeholder et kreativt element, såvel som flere formalistiske greb, med henblik på at sikre en god balance mellem åbne processer og mere målorienterede forretningsplaner. Innovationsledelse adskiller sig derved fra projektledelse ved at arbejde med ukendte mål og dynamiske processer.
Spørgsmål som vil blive berørt på kurset er emner som : Hvad er forskellen på brugerdreven og teknologidreven innovation? Hvordan organiseres og ledes innovation? Hvad er "open innovation" (f.eks "open source")? Hvordan innoveres sociale teknologier (såsom web 2.0) og hvad er social innovation? Kan man tale om en "grøn" innovationsmodel? Hvor ligger samspillet mellem innovation og forretning? Hvorfor har informationsvidenskab særlige forudsætninger når det gælder innovationsprocesser?
Den teoretiske baggrund for kurset vil være to-delt. Vi skal dels dykke ned i forskningen indenfor de operationelle sider af innovationsstrategier, processer og innovationsmodeller, samt relevante områder indenfor vidensledelse, forretning og kreativitet. Derudover, og for også at sikre en bredere analytisk ramme, vil der også blive inkluderet litteratur med fokus på den sociale konstruktion af viden, kognitionsprocesser, samarbejde og metodiske områder indenfor udvikling af IT, som fokuserer på radikale designs.
Endvidere vil kursets indhold være funderet i underviserens erhvervserfaring med innovationsledelse fra både mindre udviklingsforløb og internationale projekter fra Teknologisk Institut.
Projektudvikling
Kurset vil lægge op til at de studerende, sideløbende med undervisningen, skitserer et innovationsprojekt, som den empiriske del af kurset og den afsluttende eksamen. Dette kan enten være en videreudvikling fra designfaget, eller som en case. Underviseren bistår gerne med virksomhedskontakter.
Optaget på:
Jonas Kroustrup, Innovation Manager Teknologisk Institut
Primært forelæsninger suppleret med studenteroplæg, seminarer, virksomhedsbesøg og workshops.
Dansk eller engelsk hvis nødvendigt.
Bessant, John m.fl. (2005) "Managing Innovation", Integrating Technological, Market and Organizational Change , John Wiley & Sons
Chesbrough, Henry m.fl (2006) "Open Innovation" Researching a New Paradigm , Oxford University Pres
Dougherty, D. (2003) "Organizing for Innovation" i Clegg, S.R., Hardy, C., & Nord, W.R Handbook of Organization Studies . Sage publications. pp. 424-439
Gladwell, Malcolm (2000) "The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference", USA, Little Brown.
Glen, Paul (2002) "Leading Geeks: How to Manage and Lead the People Who Deliver Technology", Jossey-Bass.
von Hippel, Eric (2005) "Open source software projects as user innovation networks - no manufacturer required." in Perspectives on Free and Open Source Software , edited by J. Feller, B. Fitzgerald, S. Hissam, and K. Lakhani. Cambridge: MIT Press.
Ja, underviser er ansat på Teknologisk Institut og kan forvalte kontakter/netværk.
Inf. linje a: VOS og valgfag
Digital Design linje A og B: Valgfag
Audio Design: valgfag
10/15/20
Kurset kan indgå i forskellige eksamensdiscipliner. Se studieordningen for yderligere information.