Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Systemudvikling KA INF (linje B) ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14241

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og
færdigheder inden for følgende områder:

  • Programmeringsteori, herunder grundlæggende kendskab til konstruktion af programmer.
  • Formalisering
  • Konkrete IT-værktøjer, herunder programmeringsværktøjer og værktøjer der støtter udviklingsprocessen.
  • Forståelse af overgangen fra abstrakte beskrivelser til kørende systemer.

Gennem arbejdet skal den studerende erhverve sig følgende faglige
kompetencer:

  • Kunne skrive mindre programmer og udforme enkle databaser
  • Kunne læse og anvende større programmoduler
  • Kunne tilegne sig viden om nye IT-værktøjer/-systemer.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer viden om og praktisk færdighed i brug af programmeringssproglige udtryksmidler
  • demonstrerer viden om og praktisk færdighed i brug af formalisering af information som led i systemudvikling
  • demonstrerer viden om og praktisk færdighed i forbindelse med brugerinddragelse og grænsefladedesign.

Indhold

Disciplinen behandler informationsprocesser med hovedvægt på computerbaseret formalisering og repræsentation. Centralt står en introduktion til begrebsapparater i relation til programmering og systemudvikling. Dette omfatter metoder og teknikker til analyse og design af større IT-systemer, samt en introduktion til aspekter af videregående programmering. Systemudviklingsdelen i disciplinen vil behandle iterative udviklingsmetoder, brugerinddragelse i udviklingsprocessen samt grundlæggende overvejelser vedr. brugergrænseflader.

Faglige forudsætninger

Underviser

Christoper Gad

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger fulgt op af øvelser.

Dansk

Litteratur

Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen og Stage: Objektorienteret analyse & design, Marko, 2001.

S. Bødker og P. Bøgh Andersen (2005). Complex Mediation.Human-Computer Interaction.Vol. 20, pp. 353-402

Torben Elgaard Jensen: Aktør-netværksteori - en sociologi om kendsgerninger, karakker og kammuslinger. 48, 2003

P. Bøgh Andersen (2006). Activity based design. European Journal of Information Systems

Jens Hørlück: Interorganisational systems: communication, cooperation or governance. I: Holmqvist et al: Signs of Work. Gruyter, 1996, 13-58

P. Ehn og M. Kyng: Cardboard Computers: Mocking-it up or Hands-on the  future, i J. Greenbaum og M. Kyng (editors) Design at Work, kapitel  9, Lawrence Earlbaum Associates, 1991

K. H. Madsen. A guide to metaphorical design. Communications of the  ACM, 37(12):57-62, 1994.

C. Snyder. Paper Prototyping. Morgan Kaufmann, 2003. Kapitel 3,4

Rees, White & White: Web-interfaces, kap 3 - 4.3.

P. Bøgh Andersen: Ships & Movies. Cognition, Technology and work, 2004(5), 294-301.

M. Schrage. Cultures of prototyping. In T. Winograd, editor, Bringing  design to software, chapter 10. Addison-Wesley, 1996.

S. Houde and C. Hill. What do prototypes prototype? In M. G.  Helander, T.

M. Kuniavsky. Observing the user experience: A practitioner's guide to user research. Morgan Kaufmann, 2003. Kapitel 2,3

J. E. Bardram (2006). From Desktop Task Management to Ubiquitous Activity-Based Computing. In Victor Kaptelinin and Mary Czerwinski, editors,Integrated Digital Work Environments: Beyond the Desktop Metaphor. Cambr., Mass: MIT Press.

 

 

 

 

 

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær) herunder besvarelse af et antal obligatoriske opgaver, består prøven af en fri skriftlig opgave. Emnet for de obligatoriske opgaver er udviklingen af er IT-system. Den skriftlige opgave
skal indeholde refleksioner i forhold til udviklingsprocessen. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Opgavens omfang er 0-12 sider eksl. programtekst pr. studerende. De obligatoriske opgaver vedlægges som bilag til opgaven og indgår i den samlede bedømmelse.

Prøveform : Fri skriftlig opgave
Hjælpemidler : Alle
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS

b) Prøven er en bunden skriftlig opgave. Opgaven omfatter konstruktion af et mindre IT-system. Desuden skal der udarbejdes en rapport, der indeholder en begrundet redegørelse for produktets udformning set i relation til pensum. Omfanget af opgaven er 15-20 sider ekskl. programtekst.

Prøveform : Bunden skriftlig opgave.
Varighed : Der gives 4 uger til besvarelsen.
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala
Vægtning : 10 ECTS-point