[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden og forståelse om:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig
følgende kompetencer:
Formålet med disciplinen er at sætte de studerende i stand til at forstå og analysere virksomheders udvikling i en historisk og aktuel samfundssammenhæng, hvor teknologien er omdrejningspunkt for arbejdsprocessen. Teknologien anskues som en integreret del af større samfundssammenhænge.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Der anlægges et bredt historisk perspektiv med hovedvægten på de forhold, som leder frem til at forklare nutidens globale udvikling. Især lægges der vægt på at opbygge evnen til at kunne skelne mellem grundlæggende og forbigående forandringer i den samfundsmæssige industrialiseringsproces, så den studerende bliver i stand til at se nutidens forretnings- og teknologiudvikling som et samspil mellem fortid, nutid og fremtid. Der arbejdes med historisk og samfundsvidenskabelig teori og metode.
Lars Lauridsen og Mathias Kaastrup-Olesen
Undervisningsformen er forelæsninger, støttet af diskussion og øvelser.
Dansk
Michael E. Porter: On Competition, 2008 (HBS Press).
Alfred D. Chandler: Inventing the Electronic Century, 2001 (The Free Press).
Chris Freeman and Francisco Louca: As Times Goes By. From the Industrial Revollution to the Information Revolution, 2001 (Oxford Univ. Press).
Prøveformen er skriftlig med nærmere bestemmelser:
Nærmere bestemmelser: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) er prøven en fri skriftlig opgave, hvis emne aftales med eksaminator. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre
studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfanget er 15-20 sider pr. studerende. Opgaven kan ikke udarbejdes i tilknytning til eksterne projekter (fx samarbejder med virksomheder).
Prøveform:
Fri skriftlig prøve.
Censur og bedømmelse:
Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning:
15 ECTS-point
b) Prøven er en bunden skriftlig opgave. Omfanget af opgaven er 25-30 sider.
Prøveform:
Bunden skriftlig prøve.
Varighed:
Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse.
Censur og bedømmelse:
Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning:
15 ECTS-point