[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden og forståelse inden for følgende områder:
" Feltet Computer-Supported Cooperative Work (CSCW)
" Tilpasning og implementering af samarbejdssystemer
" Sammenhængen mellem systemudvikling og organisationsanalyse
De studerende skal opnå kompetencer i form af færdigheder inden for følgende områder:
" Kunne tilpasse et samarbejdssystem til en arbejdsproces eller organisation
" Kunne analysere og diskutere problemer i samspillet mellem it-systemer og samarbejde indenfor feltet CSCW
" Kunne lave en objektorienteret analyse af større systemer
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Faget introducerer til feltet Computer Supported Cooperative Work, der fokuserer på samspillet mellem it-systemer og samarbejde i større organisationer. Emnet behandles såvel fra et kommunikations- og organisationsteoretisk perspektiv som fra et systemudviklings- og implementeringsperspektiv.
Kurset indeholder et konkret projekt med at tilpasse og implementere et samarbejdssystem i en organisation. Projektet sigter mod at bringe sammenhæng mellem en organisationsteoretisk analyse og beslutninger om tilpasning og implementering.
Andre emner kan f.eks. være de forandringer der følger med skift fra papir- til it-kommunikation, samarbejde via video, og konstruktion af awareness-systemer.
Den studerende på A-linien kan først indstille sig til prøven når Informationsvidenskabelig Metode 1 og Informationsvidenskabelig Metode 2 er bestået.
Peter Danholt og Martin Brynskov
Undervisningsformen er forelæsninger og øvelser.
Dansk
Mark S. Ackerman, Christine A. Halverson, Thomas Erickson, and Wendy A. Kellogg (Eds.) (2007): Resources, Co-Evolution and Artifacts: Theory in CSCW (Computer Supported Cooperative Work Springer-Verlag, New York.
Bowker, G. C., Star, S. L., Turner, W. (Eds.) (1997): Social Science, Technical Systems, and Cooperative Work. Princeton, L. Erlbaum Associates.
Fowler, M. & Scott, K. (2003): UML Distilled: A Brief Guide to the Standard Object Modeling Language (2nd Edition), Addison-Wesley Object Technology Series
Prøven er en skriftlig eksamen med en af nærmere bestemmelser:
a )Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) er prøven en fri skriftlig opgave, hvis emne aftales med eksaminator. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. I en gruppe indgår normalt 2-4 studerende. Opgaven har et omfang af 12-15 sider pr. studerende. Opgaven kan ikke udarbejdes i tilknytning til eksterne projekter (fx samarbejder med virksomheder).
Prøveform:
skriftlig
Omfang:
12-15
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig individuel opgave. Opgaven behandler et konkret eksempel på et CSCW-system og dets anvendelse. Herudover skal der være en redegørelse for de dele af pensum der er relevante for løsning af opgaven.
Omfanget af opgaven er 20-25 sider.
Prøveform:
skriftlig
Varighed:
4 uger
Omfang:
12-15