[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Betonkonstruktioner vil også fremover være et helt centralt konstruktionsmateriale, hvorfor en forståelse af virkemåde af avancerede betonkonstruktioner og deres modellering vil være nødvendig for en konstruktionsingeniør.
Det overordnede formål med undervisningen er at give de studerende faglige kompetencer til:
-At kunne opnå fysisk forståelse for virkemåde af mere komplicerede konstruktionselementer og kunne designe og beregne disse
-At kunne modellere, dimensionere og eftervise styrken af komplicerede sammensatte konstruktioner og de enkelte konstruktionselementer af principiel vilkårlig type.
Styrke af revnede tværsnit (effektivitetsfaktorer)
Skivekonstruktioner
Rammehjørner
Stabilitetsproblemer i skiver
Kombinerede påvirkninger af bjælker
Fuger og støbeskels styrke
Konsoller
Forspændte konstruktioner
Anvendelsesgrænsetilstande (vs. Brudgrænsetilstande)
At kurset mekanik/plasticitetsteori er fulgt
Lars German Hagsten
10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 60%) og øvelser/opgaveregning (40%)
Dansk/Engelsk
M. P. Nielsen: "Limit Analysis and Concrete Plasticity". Second edition. 1999. CRC Press
M. P. Nielsen: Beton 2, del 4. "Skiver og høje bjælker"
M. P. Nielsen: Beton 2, del 6. "Fuger og støbeskel"
Egne noter og eksempler
Ingeniørhøjskolen i Århus
Civilingeniøruddannelsen i Byggeri
Send en mail med følgende indhold til info@agse.dk
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets enkelte emneområde og på tværs af enkeltområderne at kunne
Vurdere det givne konstruktionselements opførsel i anvendelsesgrænsetilstanden
Der gennemføres en ca. 25. min. samtale, hvorunder der spørges med henblik på vurdering af den studerendes tilegnelse af læringsmål. Samtalen tager udgangspunkt i en eller flere opgaver, men kan omfatte hele pensum, jf. lektionsplan. Der er ikke forberedelsestid. Præstationen bedømmes efter 7- trins skalaen. (ekstern censur)