Projekt 2 Byggeri (AEPROJ2U01) ( forår 2009 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidatniveau, Byggeri
-
Semester/kvarter:
Q3 og Q4
-
Timer per uge:
12
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Ingeniørhøjskolen
-
Udbud ID:
14947
Formål
Uddannelsen Civilingeniør i Byggeri skal lede kandidaterne hen mod en helhedsorienteret forståelse af byggeri. Denne forståelse opnås i et samspil mellem de studerendes baggrunde samt kursus- og projektarbejder på kandidatuddannelsens 1. 2. og 3. semester.
Målet med 2. semesterprojektet er gennem tværfaglige samarbejdsrelationer at skabe overblik og helhedsforståelse for byggeriets designfaser og designløsninger under hensyntagen til brugerbehov, optimale tekniske løsninger, energibehov, arkitektur og økonomi.
Indhold
Der arbejdes med et gennemgående projekt.
Projektperioden er delt op i tre perioder:
-
1) Én uge i begyndelsen af semestret
Introduktion til arbejdsmetode, problemformulering og projekt
Analyse af konstruktion (arkitektur og ingeniørfaglige principper)
-
2) Én uge midt i semestret
Grundlæggende teknikker i håndskitsering.
Disponering af projekt
Erhvervelse af nødvendigt materiale til det videre projektforløb
-
3) Tre uger ved afslutningen af semestret
Undervisning i renderingsværktøjer
Der arbejdes med projektoplægget med henblik på at opnå projektets læringsmæssige kompetencer.
Løsning af ingeniørfaglige problemstillinger
Faglige forudsætninger
Diplomingeniøruddannelse
Byggeri
Underviser
Hanne Lehrskov
Undervisnings- og arbejdsform
10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 60%) og øvelser (ca. 40%)
Dansk/Engelsk
Litteratur
Egne noter
Udbyder
Ingeniørhøjskolen i Århus
Indgår i følgende studieordninger
Civilingeniøruddannelsen i Byggeri
Tilmelding til undervisning
Send en mail med følgende indhold til
info@agse.dk
-
årskortnummer og navn
-
præcist kursusnavn
Læringsmål
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne foretage en mundtlig procesevaluering af projektets tværfaglige designproces med henblik på
-
At kunne redegøre for hvilke argumenter, der har været afgørende for beslutningerne i designprocessen.
-
At kunne redegøre for, for projektbeslutningers tidsmæssige betydning for designresultatet og for andre fagområder, f.eks. ved at foretage en afvejning af fordele og ulemper ved forskellige projektforslag.
-
At kunne foretage en diskussion af arbejdsmetoden Integreret Design i forhold til byggebranchens organisering.
-
At kunne argumentere for arbejdsmetoder, der ville forbedre den realiserede arbejdsproces i semesterprojektet.
-
At kunne løse ingeniørfaglige opgaver, knyttet til kurserne på samme semester
Studieordning og bedømmelse
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
Kurset bedømmes bestået/ikke bestået ikke. Udfaldet baserer sig på
-
At en løbende mundtlig evaluering af de læringsmæssige mål er tilfredsstillende og
-
At den studerende har deltaget aktivt på et tilfredsstillende niveau i udarbejdelsen at projektrapporten.
-
Tilfredsstillende skriftlig rapportering. Er der tale om gruppearbejde, skal arbejdsfordelingen fremgå af rapporten.
(Intern Censur)