Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Projekt 3 Byggeri (AEPROJ3U01) ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau, Byggeri
  • Semester/kvarter: Q2 eller Q4
  • Timer per uge: 12
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Ingeniørhøjskolen
  • Udbud ID: 15336

Formål

Der kan vælges én af to typer projekter:

  • a) Arbejde hos en arkitekt eller rådgivende ingeniør på et aktuelt projekt i idéfasen/skitseringsfasen, og i den funktion søge at klarlægge de væsentligste forhold, som bør afklares tidligt i processen samt at analysere disse forhold. Det primære formål ved valg af denne type projekt er at opøve de kompetencer med hensyn til en helhedsorienteret forståelse for byggeri, som er opnået gennem projekterne på 1. og 2. semester. Ved valg af denne type projekt forudsættes det, at den studerende selv skaffer sig kontakten til arkitekten eller en rådgivende ingeniør. Før opstart skal projektet godkendes.
  • b) Et udviklingsorienteret projekt, der bygger videre på et eller flere af de emner, der er behandlet i de teoretiske kurser. Projektet kan være teoretisk eller eksperimentelt. Projektet kan være et forprojekt til eksamensprojektet. Det primære formål er at opnå en dybere indsigt i den valgte problemstilling. Før opstart skal projektet godkendes.

 

Indhold

Den studerende skriver en problemformulering, som også skal indeholde en beskrivelse af projektets omfang, projektets forventede detaljeringsgrad og en tidsplan for projektet. Problemformuleringen skal godkendes forud for opstart.

Faglige forudsætninger

Diplomingeniøruddannelse

Byggeri

Underviser

Hanne Lehrskov

Undervisnings- og arbejdsform

10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 60%) og øvelser (ca. 40%)

Dansk/Engelsk

Litteratur

Egne notater

Udbyder

Ingeniørhøjskolen i Århus

Indgår i følgende studieordninger

Civilingeniøruddannelsen i Byggeri

Læringsmål

Læringsmål afhænger af projekttype. a) og b) refererer til de tilsvarende punkter under "formål".

  • a) Ved projektets afslutning forventes den studerende at kunne:
  • redegøre og argumentere for valg af væsentlige forhold ved aktuelt byggeri
    - analysere fordele og ulemper ved forskellige valg ud fra en helhedsorienteret betragtning af det aktuelle byggeri.
  • redegøre for projektorganisationen og dennes betydning for arbejdsmetoden Integreret Design samt at kunne foretage en konsekvensanalyse af alternative projektorganiseringer.
  • redegøre for fordele og ulemper af forskellige løsninger ud fra en helhedsorienteret betragtning af det aktuelle byggeri. Den studerende skal kunne foretage en struktureret evaluering af løsningsudfald baseret på dispositionsmæssige beslutninger i forhold til beslutninger baseret på detailanalyser.
  • Redegøre for hvilke beslutningsgrundlag og arbejdsprocesser, der har været anvendt og samtidig kunne anvise andre grundlag og arbejdsprocesser, der ville kunne have været anvendt.
  • redegøre for de væsentligste læringsmæssige forskelle ved at arbejde i erhvervslivet i forhold til projektarbejder på IHA/AGSE.
  • b) Ved projektets afslutning forventes den studerende at kunne:
  • analysere en konkret problemstilling ud fra egne forsøg eller på baggrund af forsøg gengivet i litteraturen eller ved teoretiske modeller/betragtninger beskrevet i litteraturen.
  • definere et relevant projekt på baggrund af analysen
  • Disponere og udarbejde projektet herunder argumetere for analysemetodernes kvalitet (validitet, omkostninger, egnethed i forhold til arbejdsmetoden Integreret Design etc.) i forhold til alternative metoder.

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i byggeri

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Kurset bedømmes med udgangspunkt i en skriftlig rapportering. Kurset bedømmes bestået / ikke-bestået. (Intern Censur)