[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
In the final evaluation it will be taken into account to what extent the student:
Formålet med kurset er at gøre de studerende bekendte med analytiske redskaber, der kan hjælpe dem til en øget forståelse af nutidige internationale relationer og organisationer. Kurset er problemorienteret og konstrueret på en sådan måde at de studerende engageres i at opbygge en avanceret forståelse af globale hovedproblemer. De studerende introduceres først til de primære teoretiske traditioner indenfor internationale relationer: liberalisme, realisme, det internationale samfunds tradition, international politisk økonomi og den postpositivistiske tradition. På denne måde opnår de studerende en grundig forståelse af internationale relationer gennem en mangfoldighed af teoretiske tilgange.
Derudover gør kurset de studerende i stand til at forstå hvordan nøgleaktører (stater, firmaer, ikke-statslige organisationer (NGOer) og internationale organisationer) interagerer I verdenspolitikken. Kurset indeholder her tre moduler. Det første giver de studerende en forståelse af internationale organisationers væsen idet det undersøger nutidige udviklinger i nogle af de fremtrædende internationale organisationer (UN, WTO, IMF etc.). Det andet modul ser nærmere på globaliseringens komplekse problemstillinger og det tredje modul undersøger EU og dets rolle i verden. Generelt set vurderer kurset kritisk påstande med henblik på at forklare, forstå og forme omstændighedernes kurs. Læsestof, der vil hjælpe de studerende med at forstå normative spørgsmål anvendes ligeledes.
Ingen
Knud Erik Jørgensen
Forelæsninger og seminar
Engelsk
Henry Nau, Perspectives on International Relations (CQ Press 2006).
The examination consists of a written paper of max. 12 pages on
an assigned topic.
Teaching and examination are carried out by the School of
economics and Management.