Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Journalistik i flere medier ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 2. semester/1. år
  • Timer per uge: 3 x 2 timers forelæsning, workshop 12 timer
  • Deltagerbegrænsning: Kurset udbydes til studerende på kandidatuddannelsen i journalistik.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 16598

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer evne til at udvælge og prioritere stof efter journalistiske principper.
  • demonstrerer evne til at gennemføre researchinterview ud fra interviewtekniske retningslinjer.
  • demonstrerer færdigheder i at udvælge og producere journalistiske produkter til en konkret redaktionel sammenhæng og helhed (avis, radio, web), herunder udviser kendskab til medieplatformenes samspil, svagheder og styrker.
  • Kan planlægge og skitsere et journalistisk tema udfoldet på flere platforme og herunder beskrive organisering og rollefordeling i en tværmediel redaktion.
  • demonstrerer færdigheder i de journalistiske delprocesser: ide, indsamling, bearbejdning og formidling ud fra medieplatformens præmisser.

Indhold

Målet med faget er at sætte de nu opøvede journalistiske metoder ind i en mediemæssig og virkelighedsnær sammenhæng, og give de studerende kendskab til de enkelte platformes styrker og svagheder, herunder muligheder for tvær- og flermedialt samspil mellem platformene. De studerende arbejder med nyheder og fagligt baggrundsstof, der er målrettet mod flere forskellige medier: aviser, radio og web. De studerende får gennem oplæg og en række konkrete øvelse et udbygget kendskab til de journalistiske metoder, genrer og formidlingsformer, ligesom de får udbygget deres evner til redaktionelt samarbejde, coaching og feedback

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøve i faget Journalistik i flere medier, når faget Journalistisk metode og formidling er bestået, eller den studerende er tilmeldt eksa¬men i dette fag.

Underviser

Martin Vestergaard / Joan Husted

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen er tilrettelagt som en kombination af oplæg og undervisning med øvelser og bundne opgaver.

Dansk

Litteratur

 

Ellerbæk, Thorkild (2002)"Radiobogen", Ajour

Rasmussen, Steen K m.fl. (2007) "På tværs af medierne", Ajour p. 276  323

Englund, Helena m.fl. "Skriv til nettet", Libris s.9 -107

Schultz, Ida "Bag Nyhederne", Samfundslitt. 2006

Haahr, Jens Henrik m.fl. "Meget større end du tror", Ajour 2003 p.

m.v.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Eksamen består af en journalistisk opgave med et tilhørende
produkt. De studerende producerer i grupper på to et
journalistisk tema med nyheder og baggrund på web og skitserer,
hvordan temaet kunne udfoldes i andre medieplatforme. Alle dele
af produkt og opgave, undtagen opgavens problemformulering og
konklusion, skal kunne gøres til genstand for individuel
bedømmelse.
Hvis det journalistiske produkt har ikke-skriftlig form skal
dets omfang på forhånd godkendes af vejleder. Indstilling til
eksamen forudsætter, at den studerende har løst de bundne
opgaver undervejs i forløbet
tilfredsstillende. Studerende der ønsker dette kan, efter aftale
med studienævnet, udforme opgaven og produktet individuelt.
Omfang: 10 sider pr. studerende, dog 15 sider ved fællesopgaver.