Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Medier, offentlighed og identitet ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 2. semester/1. år
  • Timer per uge: 2 timer om ugen i 16 uger
  • Deltagerbegrænsning: Kurset udbydes for studerende på kandidatuddannelsen i journalistik.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 16591

Formål

Ved bedømmelsen af prøven vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • Demonstrerer viden om forholdet mellem medier og det politiske system, herunder demokrati og holdningsdannelse generelt og i forhold til dansk politik.
  • Demonstrerer viden om offentlighedsteoretiske spørgsmål i forhold til moderne journalistik og medieforhold.
  • Demonstrerer viden om mediesociologiske teorier og undersøgelser af medierne som institution/felt/system.
  • Demonstrerer viden om mediers ideologi- og identitetsskabende funktioner, og om samspillet mellem medier og kultur.
  • Demonstrerer evne til at udvælge, kritisk vurdere og anvende politologiske, sociologiske og mediesociologiske teorier på empiriske problemstillinger inden for de ovennævnte emner.
    • Demonstrerer evne til at formulere, analysere og kritisk diskutere problemstillinger inden for de ovennævnte emner.

Indhold

Faget består af de to integrerede elementer Medier, politik og offentlighed og Medier, kultur og identitet og fokuserer på forholdet mellem medier og samfundet i bred forstand, dvs. i såvel dets politiske, sociologiske og kulturelle aspekter. Der fokuseres således i det første fagelement på forholdet mellem medier og politik, herunder forholdet mellem medier og meningsdannelse og mediernes betydning i den demokratiske proces. Der introduceres endvidere til offentlighedsbegrebet og diskussioner om mediernes funktion i en offentlighed under forandring. Centralt i elementet står diskussionen af politikkens medialisering, mediernes betydning for holdningsdannelsen, framing, demokrati, magt, dagsordensfastsættelse, og den politiske styring af medierne. I det andet element fokuseres på forholdet mellem medier, kultur og identitet og der introduceres til teorier om og analyser af mediernes funktion som institution/felt/system, herunder fx komparative analyser af mediesystemer. Centralt står bl.a. diskussionen af mediernes rolle for identitetsdannelsen i senmoderniteten, mediernes ideologiskabende funktion, forskellige mediediskurser, samspillet mellem medieforbrug og kulturforbrug, mediernes betydning for national identitet og mediernes rolle i et multikulturelt samfund. Fagets problemstillinger diskuteres såvel teoretisk som empirisk, bl.a. med reference til danske forhold.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøve i faget Medier, offentlighed og identitet, når faget Samfundsvidenskabelige grundbegreber og temaer er bestået, eller den studerende er tilmeldt eksamen i dette fag.

Underviser

Gitte Sommer Harrits

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af forelæsinger og holdundervisning, hvor der veksles mellem underviseroplæg, gruppearbejde og plenumdiskussioner. Desuden skrives en øvelsesopgave, der rettes og kommenteres af en underviser.

Dansk

Litteratur

 

Bourdieu, Pierre (2005). "The Political field, the Social Science Field and the Journalistic Field", in Benson, Rodney and Erik Neveu, Bourdieu and the Journalistic Field , 29-47 Cambridge: Polity Press.

Bourdieu, Pierre, "Socialt rum og symbolsk rum", i Af praktiske grunde , Hans Reitzels Forlag, København, 1997, side 15-31

Cook, Timothy E (1998). Governing with the News: The News Media as a Political Institution. Chicago: The University of Chicago Press: pp. 63-84.

Dreyer-Hansen, Allan (2005), "Diskursteori", Poststrukturalistiske analysestrategier , København: Roskilde Universitetsforlag, side 177-198

Eagleton, Terry (2007). Ideology. An Introduction . London: Verso. (uddrag)

Elmelund-Præstkær, Christian og Charlotte Wien (2007). Mediestormens magt . Odense: Syddansk Universitetsforlag, kap. 5 og 7 (s. 81-108 & 129-149)

Esmark, Anders og Mark Ørsten (2008). "Media and Politics in Denmark", pp. 25-43 i Jesper Strömbäck, Mark Ørsten og Toril Aalberg (red.), Communicating Politics: Political Communication in the Nordic Countries. Göteborg: Nordicom.

Frello, Birgitta (2003), Identiteter på spil - medierne og krigen i Kosovo , København: forlaget politiske studier, side 310-342

Green-Pedersen, Christoffer & Rune Stubager (2008). The political conditionality of mass media influence. When do parties follow mass media attention? Department of Political Science: University of Aarhus.

Grisprud, Jostein (2005), Mediekultur, Mediesamfund , København: Hans Reitzels Forlag, side 13-43

Hallin, Daniel C. og Paolo Mancini (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press: pp. 66-86.

Harrits, Gitte Sommer (2006), ""Men jeg vil godt bare have det serveret lidt nemt" - om praktiske forskelle i politisk kommunikation", Politica , nr. 2, vol. 38, side 173-186

Jasperson, Amy E. & Mansour O. El-Kikhia (2003). "CNN and Al-Jazeera's Media Coverage of America's War in Afghanistan", pp. 113-132 i Pippa Norris, Montague Kern og Marion Just (red.), Framing Terrorism: The News Media, the Government and the Public . New York: Routledge.

Lautsten, Carsten Bagge (2006), "Med kameraet som våben. Om billederne fra Abu Graib", Politica , Vol. 38, no. 2.

Loftager, J. (2006), " Medierne, kommunalreformen og ideen om et offentligt ræsonnement 8", Politica - Tidsskrift for Politisk Videnskab , vol. 38 nr. 2, s. 135-153.

Loftager, Jørn (2004). Politisk offentlighed og demokrati i Danmark, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, kapitel 1,2 og 9. (side 9-53 & 217-238)

Luhmann, Niklas (2002), Massemediernes realitet , København: Hans Reitzels Forlag, (Uddrag)

Mazzoleni, Gianpietro & Winfired Schulz (1999). "'Mediatization' of Politics: A Challenge for Democracy", Political Communication, 16, 3, pp. 247-261.
Nelson, Thomas E., Rosalee A. Clawson & Zoe M. Oxley (1997). "Media Framing of a Civil

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven, der vægter såvel det politologisk-sociologiske som det
kulturvidenskabelige fagelement ligeligt, er en bunden skriftlig
opgave på maks. 10 sider.