[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset har til formål at give den studerende mulighed for at foretage teoretiske og/eller eksperimentelle studier af et emne inden for kemien. Emnet vælges i samarbejde med en lærer, og projektet beskrives med en titel.
Et eventuelt obligatorisk program aftales med vejlederen.
Projektarbejde
Det forventes, at den studerende har færdiggjort de 2 første studieår inden bachelorprojektet påbegyndes.
Kemisk Instituts lærere eventuelt i samarbejde med extern vejleder.
Det er vigtigt, at både student og vejleder har sig for øje, at projektet har et omfang svarende til 275 arbejdstimer, dvs. ca. 1 skemalagt arbejdsdag om ugen i 2 kvarterer, hertil kommer så forberedelse, skrivning af rapport og eksamen.
Et bachelorprojektarbejde kan gennemføres på mange måder, her skal blot gives nogle eksempler på, hvorledes dette kan gøres i praksis.
1)
Et rent eksperimentelt projekt, hvor den studerende på basis af et forudgående litteraturstudium belyser en problemstilling ved eksperimentelt arbejde. Ved eksperimentelt arbejde skal dette forstås i bred forstand, dvs. både som vådkemisk arbejde i et laboratorium og som forsøg, der løses ved brug af computer, f.eks ved simulering, modellering mm.
2)
Et eller flere kurser danner baggrund for bachelorprojektet. Dvs. den studerende følger et eller flere kurser eller dele heraf alt sammen efter aftale med vejlederen (som typisk vil være lærer på et af kurserne). Den studerende får mod slutningen af kurset en opgave i relation til det fulgte pensum. Denne opgave besvares skriftligt og denne rapport udgør derefter bacherlorprojektrapporten.
3)
Et rent litteraturprojekt! Dette kan igen gøres på flere måder, så det følgende er blot et eksempel på denne projektform. Den studerende bliver præsenteret for et fagligt relevant emne af vejlederen. I samarbejde med vejlederen finder studenten litteratur, der belyser emnet. Litteraturen bliver herefter kritisk gennemgået af studenten og suppleres med yderligere litteratur. Endelig formidles hele konklusionen i bacherlorprojektrapporten, der i dette tilfælde måske kommer til at minde om en review artikel.
4)
En kombination af ovenstående efter aftale med vejleder.
Et bachelorprojekt kan udføres af en eller flere studerende i fællesskab.
Dansk
Monografier og originallitteratur
http://www.chem.au.dk/
Efter aftale med lærer.
Kemisk Institut
Tilmelding sker til Kemisk Instituts Undervisningsudvalg. Aftale om projektets form og indhold sker ved henvendelse til en af instituttets lærere.
En rapport udarbejdet af en enkelt studerende forventes at have et omfang på 20 - 30 sider. Omfanget af en rapport, der udarbejdes af flere studerende i fællesskab, aftales med vejleder og godkendes af Kemisk Instituts undervisningsudvalg.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne :
·
formulere
problemstillinger inden for et afgrænset fagligt emne
·
analysere
problemstillingerne inden for emnet
·
belyse
problemstillingerne inden for emnet ved teoretiske og/eller eksperimentelle studier
·
diskutere
problemstillingerne inden for emnet med udgangspunkt i de supplerende teoretiske
og/eller eksperimentelle studier
·
formidle
de fundne resultater hovedsaglig i form af en skriftlig rapport
En skriftlig rapport over det udførte arbejde.
Rapporten kan være på dansk med et resumé på engelsk eller rapporten kan være på engelsk med et resumé på både engelsk og dansk.
Er rapporten udarbejdet af mere en 1 studerende, suppleres bedømmelsen med en mundtlig eksamination af hver enkelt studerende.
Eksaminationen tager udgangspunkt i rapporten og eksaminationtiden er 25 minutter med 5 minutter evaluering og uden forberedelse.
Rapporten (eventuelt sammen med mundtlig eksamination) bedømmes efter 7 trins skalaen under medvirken af ekstern censor.