Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Romersk skulptur ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: Forår 2009, uge 14-20
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14432

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan dokumentere generelle kundskaber om romersk skulptur fra republikansk tid til og med Konstantin den Store (ca. 500 f.Kr.-337 e.Kr.).
  • kan bruge de specifikke arkæologiske metoder som stilanalyse og dateringskriterier i relation til skulpturen og portrætkunsten
  • har kendskab til brugen af den skriftlige overlevering i forhold til skulpturen

Indhold

Dette forløb vil introducere hovedmonumenterne inden for den romerske skulptur fra republikansk tid til og med Konstantin den Store (ca. 500 f.Kr. til 337 e.Kr.) og sætte dem ind i deres samtidige kontekst. Der lægges vægt på en grundlæggende indføring i skulpturproduktionen samt på de overordnede metodiske tilgange. Forløbet omfatter portrætter, idealskulptur, historiske relieffer og gravmonumenter samt overordnede spørgsmål som skulpturens rolle i det romerske samfund.

Faglige forudsætninger

Underviser

Birte Poulsen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Litteratur

Ca. 1000 sider

D. Kleiner, Roman Sculpture (Yale 1992), samt udvalgte kapitler af P. Stewart, Roman Art (Oxford 2004), 5-73, 93-121, benyttes som introduktionstekster

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i klassisk arkæologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Undervisningsdeltagelse samt oplæg (maks. 30 min.) og synopsis.

Nærmere bestemmelser: Der fordres aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen, herunder deltagelse i min. 75 % af timerne i forløbet. Med udgangspunkt i et eller flere valgte monumenter (evt. i Antikmuseet) holder den studerende i løbet af disciplinen endvidere et oplæg på maks. 30 min., på grundlag af en synopsis afleveret til samtlige medstuderende senest en uge inden det mundtlige oplæg. Det mundtlige oplæg skal skitsere hovedproblemstillingerne inden for det valgte emne.