Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Udgravning ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14433

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj

grad den studerende

  • har kendskab til principper for og forløbet af feltarkæologiske undersøgelser herunder rekognoscering
  • har kendskab til principper for opmåling af arkæologiske udgravninger
  • har evnen til gennemførelse af basale opmålings- og registreringsopgaver på egen hånd
  • har evnen til udførelse af basale arbejdsrutiner på en arkæologisk udgravning

Indhold

Feltarbejde og især den arkæologiske udgravning udgør en vigtig del af arkæologien. I disciplinen behandles den feltarkæologiske undersøgelse primært fra den tekniske og formelle side. Det er undersøgelsen som en fysisk, teknisk aktivitet, der er i fokus, men samtidig skal de studerende gøres bevidste om, at det konkrete arbejde resulterer i videnskabelige data, at udgraverne er en del af forskningsprocessen, og at de påvirker resultatet.

Faglige forudsætninger

Underviser

NN

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen omfatter tre dele: a) et introduktionskursus til feltarkæologi

baseret på forelæsninger; b) et opmålingskursus baseret på praktiske øvelser; c) et udgravningskursus baseret på fuld deltagelse i en arkæologisk

udgravning. Disciplinen afvikles som et samlet modul i anden halvdel af semestret.

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i klassisk arkæologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven er: Undervisningsdeltagelse

Nærmere bestemmelser: Der fordres aktiv (at den studerende udfører det fordrede), regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (min. 75 % af timerne i forløbet).