Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kultur, institutioner og formidling (KIF) BA KUN ( forår 2009 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor, sidefag
  • Semester/kvarter: Forår 2009
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Kun for fagets egne studerende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12260

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

  • Demonstrerer overblik over de forskellige institutioner og organisationsformer, der knytter sig til kunsten
  • Demonstrerer viden om de forskellige måder, hvorpå kunsten forstås, anvendes og rammesættes i forskellige institutionelle og organisatoriske sammenhænge
  • Demonstrerer teoretisk og/eller praktisk færdighed i formidling af et kunstfagligt genstandsfelt

Indhold

I disciplinen Kultur, institutioner og formidling (KIF) undersøges kunsten som et sociologisk felt i kulturen. Der introduceres til kunstens særlige institutioner og disse institutioners historiske opkomst og udvikling, ligesom der introduceres til kunstens rolle i forskellige sociale sammenhænge som udstillingsobjekt, vare, identitetsskaber mm. Der kan endvidere arbejdes med generelle æstetiseringstendenser i samtidskulturen og med aktuelle museologiske og formidlingsmæssige problemstillinger.

Samlæses med Fagdidaktik (SI)

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Ane Hejlskov Larsen og Anne Karina Kjeldsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg, projekter og besøg på kulturinstitutioner.

Tidspunkt

Fredage 9-15

Litteratur

Grundbog for forløbet:

Kristian Himmelstrup: Kulturens former og institutioner. Grundbog i formidling . Hans Reitzels Forlag. 2004.

Der vil desuden foreligge et kompendium som rummer centrale tekster, spændende fra lovtekster for området, både museums- og gymnasielovgivning, til tekster om organisationsanalyse, formidling og anmelderi.

Eksempler på litteratur i forløbet:

Museumsloven.

Loven for Statens Kunstfond.

Bygningsfrednings- og bevaringsloven.

Lov for almengymnasiale uddannelser. Lov om uddannelsen til studentereksamen.

Peter Duelund: Den danske kulturmodel. En idépolitisk redegørelse . Nordisk Kultur Institut. Klim, 1995.

Mia Fihl Jeppesen: Kulturen, kunsten og kronerne. Kulturpolitik i Danmark 1961-2002 . Akademisk Fokus. Nørhaven: Viborg, 2002.

Jørn Langsted, Karen Hannah og Charlotte Rørdam Larsen: Ønskekvist-modellen. Kunstnerisk kvalitet i performativ kunst . Forlaget Klim.

John H. Falk & Lynn D. Dierking: Learning from museums. Visitor experiences and the making of meaning . AltaMira Press: Walnut Creek, Lanham, New York, London, 2000.

Margaret Lindauer: " The critical museum visitor" i Janet Marstine: New museum theory and practice. An introduction, Blackwell Publishing, 2000.

Eilean Hooper-Greenhill: "Communication in theory and practice" i E. Hooper-Greenhill (ed): The Educational Role of The Museum , Routledge, 1994.

Merethe Frøyland: Multible erfaringer i multible settinger, i Nordisk Museologi 2003/2.

Arne Marius Samuelsen: Formidling av kunst til barn og unge . Universitetsforlaget 2003.

Herbert Read: Kunstens Græsrødder, Wivels Forlag 1949.

Sanne Fandrup: "Underholdning på kunstmuseet i Formidling af kunst til børn og unge" i publikationen Projektgruppen Børn, Formidling Kunst.

Andrea Witcomb: Interactivity: Thinking Beyond, i, A Companion to Museums Studies, Sharon Macdonald (ed), Blackwell Publishing, 2006.

Helene Illeris: At opleve et kunstværk. - Kan det læres ? i Forskningstidsskrift for Danmarks lærerhøjskole , 3. årg., nr. 4, oktober, 1999.

 

Lokale

Bygn. 1584, lok. 220 og 224

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i kunsthistorie

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


KIF:
Skriftlig prøve udarbejdet individuelt eller af en gruppe, omfang maks. 10 sider pr. studerende, kombineret med individuel mundtlig prøve, , eksamination 30 min. inklusive bedømmelse, alle hjælpemidler tilladt

Nærmere bestemmelser: Prøven kan aflægges på baggrund af enten et teoretisk, et realiseret eller et skitseret projekt. Der udarbejdes en rapport, der belyser og undersøger den valgte problemstilling, hvorefter den mundtlige eksamination udfolder sig som en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. Rapporten indleveres på en af studienævnet fastsat dato forud for eksamen.

Rapporten kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.