[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende kan
Hvert enkelt menneske har en ret særegen måde at opføre sig på - også sprogligt, og det gælder både skriftligt og mundtligt. Sprogbrugere har forskellige vaner og måder, hvorpå de benytter sig af de tilgængelige sproglige ressourcer, og "Forensic Linguistics" handler om, hvordan man i kriminalteknisk øjemed kan anvende denne viden om, hvordan individer opfører sig sprogligt. På dette kursus vil vi dokumentere, analysere og sammenligne individuelle forskelle i sprogbrug samt stifte bekendtskab med sager, hvor der har været behov for lingvistiske "eksperter" i retten. Vi vil undersøge variation på tværs af sprogbrugere, forsøge at finde ud af, hvori disse forskelle består og også forsøge at finde frem til eventuelle fællestræk.
Nogle af de emner, der kan behandles, er: taler-/stemmeidentifikation, variation, sprogvalg, forfatterskab og plagiater i tekster, vurdering af vidneudsagns sandfærdighed, vurdering af materialers ægthed, samt praksis og etik i forbindelse med brugen af "ekspertvidner".
BA i lingvistik eller tilsvarende.
Kendskab til de lingvistiske grunddiscipliner
Mette Hjortshøj Sørensen
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.
Vejledende litteratur:
Coulthard, Malcolm (1998) "Making Texts Speak: The Work of The Forensic Linguist", Studia Anglica Posnaniensia , vol. 33, s. 117-130.
Jessen, Michael (2008) "Forensic Phonetics", Language and Linguistics Compass, Vol. 2/4, s. 671-711.
Eksamen kan afvikles på to måder:
A. En skriftlig opgave på max. 20 sider om et emne relateret til disciplinen
B. Et konkret produkt, eller en synopsis til produktet, f.eks en ordbog, en sprogplan, et udstillingsforslag.
Emnet aftales i samråd med vejleder. Både opgaven og projektet kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 studerende i gruppen.