[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
- demonstrerer indsigt i placeringen af sprog, tanker og bevidsthed i menneskelivet og/eller for fundamentale psykolingvistiske begreber, argumentation og eksperimentel metodologi
- viser indsigt i de rette metoder til at løse psykolingvistiske og/eller kognitive problemstillinger
- demonstrerer en forståelse for og en evne til at anvende lingvistisk argumentation på problemer inden for grundfagligheden Psykolingvistik/Kognitiv Lingvistik
- viser indsigt i de tværfaglige forbindelser mellem lingvistik og et eller flere af disciplinerne psykologi, neuro-biologi, antropologi og arkæologi
Denne disciplin tager fat på de væsentligste temaer, problemer og metoder i psykolingvistik, den gren af lingvistikken som handler om hvordan sprog er inkorporeret i hjerne og sind på talere og tilhørere. De emner som gennemgås omfatter: forståelse - hvordan forstår folk betydningen af ytringerne i en diskurs? Produktion - hvordan producerer en taler ytringer og hvordan udtrykkes betydning gennem tale, skrift, tegnsprog, gestik osv.? Tilegnelse - hvordan tilegner børn og voksne sig sprog? Kognitive processer - hvad er forholdet mellem sprog og tænkning/hjerneprocesser. Er sprog unikt, separat fra andre kognitive systemer? Hvad er forholdet mellem sprog og kultur/samfund? Hjernen - hvilke af hjernens biologiske karakteristika gør mennesket i stand til at tale og forstå sprog; i hvilken grad er sprog lokaliseret i bestemte områder af hjernen?
Ethan Weed
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. Materialet til undervisningen vil være forskellige artikler og læsninger af tidsskrifter, antologier og web.
Vejledende litteratur:
Gleason, Jean Berko & Ratner, Nan Berstein (eds.) Psycholinguistics (Second Edition), London: Harcourt Brace.
Undervisningsdeltagelse, dokumenteret ved underviserens godkendelse af en 3-5 siders beskrivelse af et psykolingvistisk eksperiment eller en 3-5 siders evaluering af en artikel inden for disciplinen Sprog, kognition, kultur og hjerne, er en forudsætning for, at den studerende kan indstille sig til prøven.
Emnet for den skriftlige prøve aftales i samråd med vejleder.
Omfang: max 25 sider