[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
Formålet med disciplinen er at give de studerende et grundlæggende kendskab til sociolingvistikkens metoder, indsigter og problemer.
Derudover trænes basale metoder i forbindelse med dataindsamling, bearbejdning, argumentation og videnskabelig fremstilling. Empiriske forskningsmetoder og sociolingvistisk teoridannelse er en del af disciplinen.
Der fokuseres mest, men ikke udelukkende, på vestlige samfund som Danmark. Mennesker i det samme samfund taler ikke alle altid på samme måde. I denne disciplin gennemgås det, hvordan sprogbrug kan være anderledes.
Nogle af de emner som kan behandles er variation, dialektologi, sprogændring, sprogvalg og kodeskifte, sprogkontakt, nye sprog, sprog og magt, sprog og uddannelse, sprog og identitet, sprog og køn, sprogplanlægning og mindretalssprog, inklusive tegnsprog.
Peter Bakker
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. Beskrivelser af cases afveksler med beskrivelse og brug af teorier.
Anbefalet litteratur:
(1) Rajend Mesthrie, Joan Swann, Andrea Deumert, William Leap Introducing Sociolinguistics. University of Edinburgh Press
(2) Nikolas Coupland (Editor), Adam Jaworski (Editor). Sociolinguistics: A Reader . Publisher: Palgrave Macmillan
Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig hjemmeopgave. Prøven består af en skriftlig hjemmeopgave på max 12 normalsider. Emnet aftales i samråd med vejleder. Undervisningsdeltagelsen dokumenteres ved at den studerende som del af undervisningsforløbet laver en 1-2 siders metodesynopsis, som beskriver metodeanvendelse i en selvdesignet empirisk sociolingvistisk undersøgelse. Studerende kan kun aflevere eksamensopgaven efter at en tilfredsstillende metodesynopsis er afleveret og godkendt af underviseren. Opgaven kan tage udgangspunkt i det samme emne som metodesynopsen. Ved gruppeaflevering må der højest være tre personer i gruppen og opgaven på højst fylde 12 sider pr. person. Hver deltagers bidrag skal kunne gøres til genstand for individuel bedømmelse.