Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Feltstudium LIT, KA ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår 2009
  • Timer per uge: Der samlæses med forløbet Organisationsforståelse og -analyse (kandidatuddannelsen i Æstetik og Kultur). Se beskrivelsen af dette.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 13246

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes evne til at beskrive og analysere udvalgte problemstillinger i tilknytning til en kulturinstitution og dennes baggrund, struktur og/eller funktion.

Indhold

Gennem et undervisningsforløb og et feltstudieophold giver feltstudiet et teoretisk og praktisk grundlag for beskrivelse og analyse af udvalgte kulturinstitutioner eller relevante virksomheder.
Disciplinen giver viden om beskrivelse og analyse af litteratur- og kulturformidlende kulturinstitutioner. Følgende delområder indgår: institutions-, organisations-, og forvaltningsteori, institutionshistorie og -analyse, national og international kulturlovgivning og -politik, administration og økonomi.
Det er, støttet af afdelingen, den studerendes opgave at kontakte det udvalgte arbejdssted og at indgå de fornødne aftaler. Studienævnet forhåndsgodkender gennem en faglærer den udvalgte institution/virksomhed efter skriftligt tilsagn fra denne.

Feltstudiesteder kan omfatte: 1) litteraturformidlende institutioner som skoler, højskoler, forfatterskoler og oplysningsforbund 2) forsknings- og undervisningsinstitutioner, hvor den studerendes ophold har til formål at afprøve undervisningssituationen 3) kulturorganiserende og -formidlende institutioner som kulturhuse, informationscentre, biblioteker, museer og arkiver 4) kommercielle og ikke-kommercielle litteraturinstitutioner som forlag, bogklubber, tidsskrifter og udgiverselskaber 5) litteratur- og kulturformidlende massemedier 6) offentlig og privat konsulent-, kommunikations- og produktionsvirksomhed.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Henrik Kaare Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen, som er et kortere forløb, består af holdundervisning med forelæsning og studenteroplæg.

Feltstudieopholdet består af, at den studerende opholder sig ved og arbejder/studerer i en udvalgt institution eller virksomhed i et omfang svarende til minimum 1 måneds fuldtidsbeskæftigelse

Tidspunkt

Mandage 14-17 og onsdage 11-14. Første gang 18. marts.

Litteratur

Der vil foreligge et kompendium med centrale organisationssociologiske og -psykologiske tekster inkluderende bl.a. uddrag af værker af Gareth Morgan og Edgar Schein.

Lokale

Bygn. 1584, lok. 116

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i litteraturhistorie

  • Fri hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøveform: Prøven kan aflægges på en af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig opgave, omfang 14-16 sider pr. studerende, samt en bunden mundtlig prøve, 2 dages forberedelsestid, 40 min. eksamination inklusive bedømmelse, egne notater tilladt som hjælpemiddel under prøven
b) Fri skriftlig opgave på baggrund af godkendt pensum, omfang 19-21 sider pr. Studerende, samt en bunden mundtlig prøve, 2 dages forberedelsestid, 40 min. eksamination inklusive bedømmelse, egne notater tilladt som hjælpemiddel under prøven

Nærmere bestemmelser:

a) Under forudsætning af aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges prøven i form af en skriftlig opgave og en bunden, mundtlig prøve på følgende vis:

1. Opgaven er en fri, skriftlig hjemmeopgave, omfang 14-16 sider pr. studerende (+ eventuelle bilag). Opgaven skal med udgangspunkt i en kort beskrivelse af den eller de udvalgte institution(er) formulere og diskutere en eller flere problemstillinger i tilknytning til institutionen. Den udvalgte institutions dokumentation for studieopholdets varighed og omfang skal vedlægges opgaven. Den skriftlige opgave kan delvis affattes i andre medier efter aftale med faglæreren. Opgaven kan udarbejdes af en gruppe med max. 3 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

2. I tilknytning til opgaven aflægges en bunden, mundtlig prøve. Senest to dage inden aflæggelsen af den mundtlige prøve foreligger spørgsmålene til forberedelsen. Prøven aflægges ved, at eksaminanden på baggrund af de stillede spørgsmål og opgaven giver et 10 minutters oplæg til diskussion, fulgt af dialog med eksaminator og censor.

Den skriflige og den mundtlige besvarelse bedømmes under ét, således at den skriftlige vægter 2/3 og den mundtlige 1/3.

b) Alternativt aflægges prøven i form af en skriftlig opgave og en bunden, mundtlig prøve på følgende vis:

1. Opgaven er en fri, skriftlig hjemmeopgave, omfang 19-21 sider pr. studerende (+ eventuelle bilag). Til opgaven opgives et pensum af et nærmere angivet omfang inden for min. tre af følgende delområder: institutions-, organisations-, og forvaltningsteori, institutionshistorie og -analyse, kulturlovgivning og -politik, administration og økonomi. Pensum godkendes af faglæreren. Opgaven skal med udgangspunkt i en kort beskrivelse af den eller de udvalgte institutioner formulere og diskutere en eller flere problemstillinger i tilknytning til institutionen. Den udvalgte institutions dokumentation for studieopholdets varighed og omfang skal vedlægges opgaven. Den skriftlige opgave kan delvis affattes i andre medier efter aftale med faglærer. Opgaven kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe med max. 3 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

2. I tilknytning til opgaven aflægges en bunden, mundtlig prøve. Senest to dage inden aflæggelsen af den mundtlige prøve foreligger spørgsmålene til forberedelsen. Prøven aflægges ved, at eksaminanden på baggrund af de stillede spørgsmål og opgaven giver et 10 minutters oplæg til diskussion, fulgt af dialog med eksaminator og censor.

Den skriflige og den mundtlige besvarelse bedømmes under ét, således at den skriftlige vægter 2/3 og den mundtlige 1/3.