Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Litteraturhistorisk emne: Modernismen historisk: Synkrone snit SUP og KA, LITT ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat/Suppleringsfag
  • Semester/kvarter: Forår 2009
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12297

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes

  • Kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne / problemfelt
  • Evne til at arbejde selvstændigt, reflekterende og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne / problemfelt 
  • Indsigt i metavidenskabelige perspektiver på det valgte emne / problemfelt

Indhold

Det sidste tiår har budt på en massiv fremkomst af kontekstuelle, kulturelle læsninger af den internationale modernisme. Med tilpas historisk afstand er periodens litterære tekster blevet indsat i en samtidig tværkulturel og tværmedial ramme, og i sammenhæng med den tidlige globalisering. Under overskriften 'Modernismen historisk: Synkrone snit' vil vi på forløbet diskutere denne tendens og følge og selv foretage sådanne synkrone snit indenfor perioden, med udgangspunkt i den anglo-amerikanske litterære modernisme. 

Baggrunden for forløbet er altså et ønske om at læse modernismen bredere end vi er vant til, når vi gennemgår de kanoniserede værker af Joyce, Woolf, Eliot, Pound. Dels ved at læse knap så kanoniserede forfattere som Wyndham Lewis, William Carlos Williams, H.D., Mina Loy, Djuna Barnes og flere andre, og dels ved at sætte dem i forhold til en bredere kontekst af tidlig globalisering, hvor kunstarter og -retninger udvikles og udveksles internationalt. Herunder tager vi emner op som køn, krig, teknologi, medier og marked, men vil arbejde med cases, der f.eks. kan se på fænomenet 'the new freewoman', forholdet mellem futurisme og imagisme/vorticisme, forholdet til nye medier som radio o.m.a.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Jacob Greve

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består i holdundervisning med forelæsninger og studenteroplæg

Tidspunkt

Torsdage 11-14. Første gang 5. feb.

Litteratur

Vi vil benytte den nyere litteratur på området, som f.eks. Jean-Michel Rabaté: 1913 - The Cradle of Modernism (2007), Fredric Jameson: The Modernist Papers (2007), Michael North: Reading 1922 - A return to the scene of the modern (1999), Marc Manganaro: Culture, 1922 (2002), Lawrence Rainey: Institutions of Modernism (1999), Sara Danius: The Senses of Modernism (2002), og Timothy Campbell: Wireless Writing in the Age of Marconi (2006) og ikke mindst tidsskriftet Modernism/Modernity .

Lokale

Lok 116, bygn 1584

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygningen i musikvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i dramaturgi

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i kunsthistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i litteraturhistorie

  • Fri hj.opg. grp., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i musikvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i æstetik og kultur

  • Fri hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Suppleringsfaget i litteraturhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Litteraturhistorisk emne 1 (KA):
Eksamen kan aflægges på én af tre måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig opgave, omfang 14-16 sidre pr. studerende
b) Ved undervisningsdeltagelse, skriftlig og mundtlig prøve, omfang 2-3 sider, varighed 40 min. inklusive bedømmelse, egne notater tilladt som hjælpemiddel
c) Ved fri skriftlig opgave, omfang 19-21 sider pr. studerende, på baggrund af godkendt pensum

Nærmere bestemmelser:
a) Under forudsætning af aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges eksamen som en fri skriftlig hjemmeopgave i tilknytning til temaet. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Under forudsætning af aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges eksamen som en eksamen, der består af en synopsis, omfang 2-3 sider, og en mundtlig eksamen. Varighed af mundtlige prøve: 40 min. inkl. censur. Egne notater kan medbringes
c) Alternativt aflægges prøven som en større fri skriftlig hjemmeopgave, i tilknytning til et pensum af et nærmere angivet omfang. Pensum, som skal være inden for et udvalgt litteraturhistorisk fokusområde, godkendes af faglæreren. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

For andre eksamensdiscipliner henvises til studieordningen.