[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
SUP, Frit emneforløb:
Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes
KA: se studieordningen.
Det tragiske synes at yde modstand mod det moderne eller tilbyde en ahistorisk (melankolsk) skæbne- eller determinismetro. Det tragiske er imidlertid også af og til en diskursiv reaktion på store historiske begivenheder og er som æstetisk modus underlagt store historiske forandringer. I forløbet vil vi diskutere det tragiske som en formel og tematisk modus i litteratur, teater og film i værker fra den græske antik til i dag. Endeligt valg af værker vil blive truffet i samråd med de studerende, men der kan fx være tale om de græske tragedier, fx Antigone eller Oedipus , Orfeusmyten i fx Vergil/Nerval/Rilke/Højholt, barok litteratur, fx Calderón de la Barca, den desillusionerede roman, fx Dostojevskij, Holocaustlitteratur, fx P. Levi, Semprún den eksistentielle roman, fx Kafka, Camus, og nyere værker fx digte af S. U. Thomsen eller filmene Babel og Love is a bitch af A. G. Inarritu. Problemstillinger er bla. forholdet mellem individ og skæbenestyrende magter og hvordan dette drama konstitueres strukturelt i værkerne, det tragiskes historiske udvikling, set fx i rel. til udvikling af subjektivisme og moderne individualisme, forholdet mellem individ og kollektivisme, samt spørgsmålet om genre: hvilke forskelligheder i forståelsen af det tragiske kommer frem ved skift af genre? Beslægtede emner, der kan inddrages: fx spørgsmål om ondskab, tilgivelse, politik og traume. Teoretikere kunne fx være George Steiner, Vernant & Vidal-Naquet, Hegel, Benjamin, Kierkegaard, Lukacs, Agamben, Judith Butler, Zizek og andre. Forløbet består af en blanding af forelæsninger og studenteroplæg og diskussion og vil også lægge op til projektstyring.
Ingen
Karen-Margrethe Simonsen
Forløbet består af en blanding af forelæsninger og studenteroplæg og diskussion og vil også lægge op til projektstyring.
Mandage 11-14. Første gang 2. feb.
Endeligt valg af værker vil blive truffet i samråd med de studerende, men der kan fx være tale om de græske tragedier, fx Antigone eller Oedipus , Orfeusmyten i fx Vergil/Nerval/Rilke/Højholt, barok litteratur, fx Calderón de la Barca, den desillusionerede roman, fx Dostojevskij, Holocaustlitteratur, fx P. Levi, Semprún den eksistentielle roman, fx Kafka, Camus, og nyere værker fx digte af S. U. Thomsen eller filmene Babel og Love is a bitch af A. G. Inarritu. Teoretikere kunne fx være George Steiner, Vernant & Vidal-Naquet, Hegel, Benjamin, Kierkegaard, Lukacs, Agamben, Judith Butler, Zizek og andre.
Lokale 116, bygn 1584
SUP, Frit emneforløb:
Eksamen kan aflægges på to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig hjemmeopgave, 14-16 sider.
b) Bunden skriftlig hjemmeopgave på baggrund af godkendt pensum, 14-16 sider, 10 dage.
Nærmere bestemmelser:
a) Under forudsætning af aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges eksamen som en fri skriftlig hjemmeopgave i tilknytning til emnet
b) Alternativt aflægges prøven som en bunden skriftlig hjemmeopgave i tilknytning til et pensum af et nærmere angivet omfang. Pensum, som skal være inden for et udvalgt litteraturhistorisk fokusområde, godkendes af faglæreren.
For andre eksamensdiscipliner, se studieordningen.