Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Modellering, simulation og analyse ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus.
  • Semester/kvarter: 3. + 4. kvarter.
  • Timer per uge: 4 + 2 i 3. kvarter.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 12802

Formål

Mange systemer er i dag så komplekse, at det er vanskeligt at designe og forstå dem. Systemerne kan være fyiske systemer (f.eks. produktionssystemer med transportbånd, maskiner,...) eller computersystemer (f.eks.~distribuerede systemer med flere ressorucer og synkronisering). Det er hensigten med kurset at lære, hvordan man modellerer sådanne systemer og at bruge analyse af simulationsresultater til at forstå deres funktionsmåde.

Indhold

Der præsenteres forskellige virkelighedsnære eksempler, og der lægges vægt på: 1. problemformulering 2. modelkonstruktion 3. modelvalidering 4. tilrettelæggelse af simulation kørsler (eksperimentel design) 5. analyse af simulationsresultater.

Faglige forudsætninger

Matematisk Modellering 1 og 2 samt Statistiske Modeller 2. Det er acceptabelt, at sidstnævnte fag følges samtidigt med Modellering, Simulation og Analyse.

Underviser

Søren Glud Johansen.

Undervisnings- og arbejdsform

4 timers forelæsninger og 2 timers øvelsestimer pr. uge i 3. kvarter. 4. kvarter bruges til projektarbejde.

.

Litteratur

A.M.~Law, Simulation, Modeling and Analysis, 4. Ed., McGraw-Hill, 2007. W.D. Kelton, R.P. Sadowski and D.T. Sturrock, Simulation with Arena, 4. Ed., McGraw-Hill, 2007.

Udbyder

Institut for Matematiske Fag.

Tilmelding til undervisning

Informationskontoret, Institut for Matematiske Fag.

Læringsmål

Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne 1. forstå hvordan simulation benyttes til problemløsning 2. definere og formulere realistiske problemer som ønskes simuleret 3. forklare hvordan ARENA genererer stokastiske variable 4. anvende ARENA til simulation af realistiske systemer 5. verificere og validere ARENA modeller 6. forklare og demonstrere hvordan variansreduktion opnås 7. tilrettelægge simulationseksperimenter som giver nyttigt output om alternative konfigurationer 8. analysere og berette om hvad der kan sluttes på basis af simulation output.

Bedømmelse

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • 5 xxxxx

Det er et krav for at bestå kurset, at man deltager aktivt i timerne og udarbejder en projektrapport. Baseret på rapporten afholdes mundtlig eksamen med ekstern censur. Bedømmelsen er efter 7-skalaen. Rapporten kan være et bachelorprojekt.