Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Algebraiske D-moduler ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 3. + 4. kvarter (Forår 2009)
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 13719

Formål

At studere teknikker i algebra/algebraisk geometri fra den algebraiske teori for differentialligninger.

Indhold

Teorien for (algebraiske) $\mathcal{D}$-moduler dækker over studiet af differentialligninger fra en algebraisk synsvinkel. Algebraisk geometri er studiet af kommutative ringe. Teorien for $\mathcal{D}$-moduler er rigere og mere generel omhandlende geometrien af kotangentbundtet og sammenhængen til sheafet, $\mathcal{D}$, af differentialoperatorer. Dette område har udviklet sig stødt siden 60erne og har haft enorm indflydelse på andre grene af matematikken som repræsentationsteori, singularitetsteori, topologi og datalogi. Vi vil begynde med at studere Weylalgebraen baseret på den glimrende introducerende bog nedenfor. Hvis tiden tillader det vil vi uddybe tekster af Kashiwara, en af grundlæggerne og verdenseksperterne indenfor $\mathcal{D}$-moduler.

Faglige forudsætninger

Basal algebra, algebraisk geometri og topologi.

Underviser

Niels Lauritzen

Undervisnings- og arbejdsform

4 timers undervisning og øvelser.

Litteratur

S. C. Coutinho: A Primer of Algebraic $D$-modules , Cambridge University Press, 1995.

Kursushjemmeside

Kursushjemmesiden kan ses på instituttets hjemmeside
http://www.imf.au.dk
kort før kursets start.

Eksamensterminer

Eksamen: 4. kvarter

Reeksamen: efter aftale med faglæreren

Udbyder

Institut for Matematiske Fag (IMF)

Tilmelding til undervisning

Tilmelding i Informationen på Institut for Matematiske Fag fra d. 1. - 15. december 2008.

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne:

  • gengive centrale resultater og give stringente, detaljerede beviser for dem
  • sammenholde centrale resultater
  • anvende kursets grundlæggende teknikker, resultater og begreber på konkrete eksempler og opgaver
  • sætte sig ind i et foreskrevet delemne på selvstændig vis og præsentere udvalgte dele af dette delemne for sine medstuderende mundtligt med tilhørende skriftlige noter
  • opdage strukturer hvor $\mathcal{D}$-moduler forekommer i andre grene af matematikken

Bedømmelse

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx

Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur.

Evalueringen foregår ved to delprøver.

Den første delprøve er et mundtligt oplæg baseret på noter.

Den anden delprøve er en mundtlig eksamen, som varer ca. 20 minutter, uden forberedelse.

Ved karaktergivning vægter den første delprøve 2/3 og den mundtlige eksamen 1/3.