Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kliniske færdigheder i medicin og kirurgi. ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 9. semester
  • Timer per uge: 8 timer om ugen i 9 uger, i alt 72 timer.
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16258

Formål

Formålet med kursus i kliniske færdigheder i medicin og kirurgi er at udbygge den kliniske undervisning i 7. semester med speciale specifikke kliniske undersøgelsesprogrammer, procedurer og behandlingsstrategier.

 

Mål: Den studerende skal kunne

  1. beskrive typiske og almindelige sygdomme
  2. bidrage til overvejelser om symptomer, som kan have mange forskellige årsager
  3. beskrive specifikke diagnostiske udredningsforløb af hyppige sygdomme
  4. udføre udvalgte specialespecifikke testninger
  5. udføre specialespecifikke undersøgelsesteknikker og funktionsundersøgelser
  6. bruge udvalgt specialespecifikt behandlingsapparatur
  7. anvende simple instrukser for udførelse af undersøgelser og behandlinger
  8. beskrive principper for klinisk ernæring

 

Indhold

Undervisningen i kliniske færdigheder tager udgangspunkt i en konkret case, problemstilling eller procedure. Det vil typisk være et symptom eller et billeddiagnostisk fund, som giver anledning til at gennemføre udredninger for at komme frem til en specifik diagnose og en stadieinddeling for sygdommens sværhedsgrad. Desuden kan undervisningen indeholde vurderinger af komplicerende tilstande og mulige behandlinger. Eksempler på cases er lungefibrose, anæmi, knude i brystet, forandring på røntgenbillede af lungerne, mislyd ved hjertestetoskopi, blod i afføringen, protein i urinen etc. Dele af undervisningen drejer sig om specifikke undersøgelses teknikker såsom undersøgelse af bestemte led, nakke eller ryg, vurdering af EKG, udførelse af spirometri, priktest for allergi, inhalationsteknik, injektionsteknik, palpation af abdomen.

Der forelæses desuden i klinisk ernæring med fokus på underernæring hos syge, ernæring i forbindelse med diabetes, fedme, kræft og mave-tarmsygdomme, samt grundlaget for vurdering af forskellige former for diætbehandling.

Endelig suppleres med forelæsninger i anæstesiologi om principper for genoplivning, respirationsinsufficiens, chok, væske- og elektrolytbehandling, smertebehandling samt anæstesikomplikationer.

Faglige forudsætninger

Bestået 8. semester.

Underviser

Ronald Dahl, Lungemedicinsk afdeling, Århus Sygehus, rdahl@as.aaa.dk

Undervisnings- og arbejdsform

36 timer dialogbaseret holdundervisning på 9 intern medicinske og 6 kirurgiske afdelinger ved Aarhus Universitetshospital. Samme undervisning skal gives til alle hold.

Desuden 10 forelæsninger i anæstesiologi samt 4 forelæsninger i klinisk ernæring.

Litteratur

Pensum: intet fast pensum

Supplerende litteratur:

Afdelings specifikke kliniske vejledninger: Findes på afdelingernes hjemmesider.

Basisbog i Medicin & Kirurgi. Torben V Schroeder et al. (eds.). Munksgaard, 2004.

Medicinsk Kompendium. Ove B. Schaffalitzky et al.(eds). Nyt Nordisk Forlag Arnold

Busck, 2004.

Akutte medicinske tilstande. Ole Østergaard Thomsen (ed.) FADLs forlag, 2007.

Harrisons Principles of Internal Medicin. Dennis Kasper (ed.), McGraw Hill, 2005.

Kirurgisk kompendium. Flemming Stadil (ed). Nyt Nordisk Forlag, 2003.

Skadestuekirurgi. Bent Ebskov et al. Munksgaard. 2002.

Den akutte patient. T. Callesen et al. FADLs forlag.

Clinical examination. Owen Epstein et al. (eds.). 2003. Mosby.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Gennemførelse af kurset skal godkendes ved underskrift af hver af de ansvarlige lektorer på de 9 medicinske og de 6 kirurgiske afdelinger. Grundlaget for bedømmelsen er den studerendes aktive tilstedeværelse og deltagelse i den dialogbaserede og interaktive undervisning.