Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædiatri 1 ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 10. semester
  • Timer per uge: 37 timer i 4 uger
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16261

Formål

Det overordnede formål med det kliniske ophold er at give de lægestuderende de nødvendige kompetencer, således at de kan:

1. Optage en sufficient og relevant pædiatrisk anamnese.

2. Gennemføre en sufficient og relevant pædiatrisk objektiv undersøgelse.

3. Udforme en pædiatrisk journal med relevant konklusion, diagnostiske overvejelser og plan.

Indhold

Klinisk ophold på de pædiatriske afdelinger i Herning, Viborg, Ålborg, Randers og Århus.

Faglige forudsætninger

Bestået 9. semester

Underviser

P.O. Schiøtz, professor, overlæge, dr.med., Pædiatrisk afd. A, Århus Universitetshospital, Skejby.

Undervisnings- og arbejdsform

Modtagelse af de studerende: Første kursusdag modtages de studerende med orientering om, hvordan kurset er tilrettelagt på den pågældende afdeling. Der orienteres endvidere om væsentlige punkter vedrørende afdelingens arbejdsprogram, tidspunkter for formaliseret undervisning, oplysninger om de studerendes deltagelse i vagt, kantineforhold, vagtværelser o. lign. Herefter vises de studerende rundt på afdelingen og der gives en rimelig orientering om husets geografi.

De studerende deltager i afdelingens daglige arbejde (stuegang, ambulatorier, journalskrivning).

De studerende deltager i vagt. De skal endvidere deltage i formaliseret holdundervisning ved afdelingens kliniske lektorer eller kliniske lærere.

De studerende forventes ved selvstudium at udbygge deres teoretiske viden om de patienter, de møder ved stuegang, journalskrivning - ligesom de forventes at have forberedt sig til de ambulatorier, som de planlægges at deltage i og til den formaliserede holdundervisning.

Litteratur

 

Pensum:

Praktisk Pædiatri, P.O. Schiøtz og F. Skovby 2. udgave, Munksgaard 2006.

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Kursusgodkendelse ved afdelingens kliniske lektorer eller professor efter endt kursus.

Tilfredsstillende fremmøde er betingelse for godkendelse. Grundlaget for bedømmelsen er de studerendes aktive deltagelse i undervisningen og deres indsats i forhold til at nå kursets mål. Bestået/ikke bestået - ingen censur.