Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Analytisk journalistik ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 2. semester/1. år
  • Timer per uge: 3 x 2 timers forelæsning, workshop 12 timer
  • Deltagerbegrænsning: Disciplinen er forbeholdt studerende på kandidatuddannelsen i journalistik.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 16601

Formål

Kurset giver de studerende følgende kvalifikationer:

  • Kendskab til arbejdsprocessen i udredende journalistik
  • Kendskab til nyere kritiske/alternative perspektiver på den analytiske journalistiks antagelser og former
  • Kendskab til principper for redaktionel konceptudvikling

Kurset giver de studerende følgende kompetencer:

  • Øvelse i vurdering af indsamlet materiale blandt andet gennem argumentanalyse og skelnen mellem dokumenterede fakta og egne vurderinger
  • Øvelse i integration af egen fagligheds metoder og teorier i journalistik og evne til kritisk refleksion over forholdet mellem fag og journalistik
  • Færdigheder i at formidle stof og udvikle koncepter inden for eget fagfelt til en bred målgruppe
  • Øvelse i modtager-effekt analyse
  • Færdigheder i redaktionelt samarbejde om idéudvikling, coaching og redigering

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Demonstrerer kendskab til genrerne nyhedsanalyse, anmeldelse og kommentar, herunder de researchmæssige forudsætninger og fortælleteknikker.
  • Demonstrerer evne til at indsamle og analysere et materiale om en væsentlig problemstilling inden for eget fagområde og formidle kernebudskabet med overblik og autoritet
  • Demonstrerer evne til at opstille et sammensat argument og til at gennemføre en argument-analyse af egne eller andres journalistiske produkter

Indhold

De studerende introduceres til de analytiske og argumenterende journalistiske fremstillingsformer, og afprøver disse genrer i tæt samspil med deres øvrige fag på semestret. Undervisningen belyser, hvordan fagjournalisten med afsæt i egen faglighed og research kan integrere og formidle faktaoplysninger, vurderinger og virkelighedsopfattelser, og efter hvilke principper forskellige fortælleformer fungerer og argumentationsformer bygges op. De studerende arbejder med de journalistiske genrer nyhedsanalyse, anmeldelse og kommentar med afsæt i deres egen faglighed. Gennem praktisk analyse og produktion af forskellige typer af tekster opøves evnen til at variere, kritisere og forny de forskellige faglige genrer. Endvidere får de studerende udbygget deres teoretiske grundlag for at udøve coaching og efterkritik, ligesom de i praksis coacher og giver hinanden efterkritik på konkrete øvelsesproduktioner.

Faglige forudsætninger

Den studerende på linjen i samfund, kultur og medier kan først indstille sig til prøve i faget Analytisk journalistik, når faget Metode for journalister, samt et af fagene i Samfunds-og kulturvidenskabeligt grundmodul, er bestået, eller den studerende er tilmeldt eksamen i disse fag.

Den studerende på linjen i analytisk journalistik kan først indstille sig til prøve i faget Analytisk journalistik, når modulerne Journalistiske fag I og II er bestået, eller den studerende er tilmeldt eksamen i disse fag.  

Underviser

Flemming Svith

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen er tilrettelagt som en kombination af oplæg og værkstedsundervisning med øvelser og bundne opgave med hovedvægt på indsamling og analyse af skriftlig dokumentation/datamateriale. I forløbet inddrager de studerende systematisk viden og metoder fra deres bachelorfag, henholdsvis deres fagliniefag og integrerer den i genrerne nyhedsanalyse og kommentar.

Litteratur

 

  • 1. Sneve, Stein (2002). Kommentar-sjangeren, HBO-rapport 19, Bodø: Højskolen i Bodø
  • 2. Borum, Poul (1988). Som svar på deres ærede -, i Passage , nr. 5 pp. 23-26
  • 3. Davidsen, Erling (2004). Nyhed og fortælling, i Katja Teilmann (red.). Genrer på tværs , Syddansk Universitet, pp.187-198
  • 4. Ekström, Mats (2002). Epistemologies of TV journalism, A theoretical framework, Journalism , SAGE Publications, London, Vol. 3(3), pp. 259-282
  • 5. Grundwald, Ebbe (2004). De journalistiske avisgenrer, i Katja Teilmann (red.). Genrer på tværs , Syddansk Universitet, pp.161-185
  • 6. Jørgensen, John Chr. (1994). Dagbladskritikens opgaver, i John Chr. Jørgensen. Dagbladskritikeren , Frederiksberg; Fisker & Schou, pp. 10-13
  • 7. Muñoz-Torres, Juan Ramón (2007). Epistemological cenceptions i journalism, Journalism Studies , Vol. 8, No 2, pp. 224-247
  • 8. Roksvold, Thore (2007). Truverdighet mellom linjene, Nordicom-Information 1, pp. 31-44
  • 9. Svith, Flemming (2008?). Undersøgende journalistik og Analytisk journalistik, Opslag i Medieteoretisk Leksikon , Medievidenskab, Aarhus Universitet (På vej)
  • 10. Svith, Flemming & Lars Kabel (2008?). Journalistik, Opslag i Medieteoretisk Leksikon , Medievidenskab, Aarhus Universitet (På vej)
  • 11. Svith, Fleming (2007). Generalisering og sammenhænge i kvantitative data , Journalisthøjskolen
  • 12. Politiken (2006). Genrekatalog, København: Politiken
  • 13. Klysner, Finn (1984).Indledning, i Op og ned med kritikken - an antologi om at anmeldelse, at blive anmeldt og at læse anmeldelser , Viborg: Fremad af 1979, pp. 9-15

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven er en nyhedsanalyse og en kommentar eller anmeldelse med arbejdsrapport, hvori der indgår refleksion over argumentation, stil, genrer og det faglige afsæt. Her fremlægges og redegøres tillige for den bagvedliggende research og bearbejdning af oplysninger, der ligger til grund for nyhedsanalysen. Problemstillingen skal tage afsæt i den enkeltes
faglighed/fagområde men formidles journalistisk for en bred målgruppe. Omfanget er maks. 10 sider.

Eksaminander: Individuel
Produkt: Skriftlig
Produktramme: Selvvalgt emne
Grundlag: Indlevering