Computerspilteori ( forår 2009 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Semester
-
Timer per uge:
Undervisningen foregår onsdag fra kl. 9 - 12 i lokale 127, Adorno bygningen. Tidspunktet er med forbehold for ændring.
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
14709
Formål
Formålet med kurset er at gøre den studerende i stand til at beskrive, analysere og fortolke computerspil og teorier om computerspil fra en æstetisk og kulturel synsvinkel. Der lægges vægt på, at den studerende lærer at indgå i en faglig diskussion af computerspils æstetiske udtryk og deres rolle i kulturen. Den studerende skal endvidere - i forbindelse med analyse, fortolkning og diskussion af computerspil og computerspilteori - udvikle sine akademiske skrivekundskaber og mundtlige fremstilling.
Den studerende opnår i kurset et grundlæggende kompetencer i:
-
Computerspillets historie
-
Computerspil som regelsystemer
-
Computerspil som narrative systemer
-
Interface-problemstillinger i computerspil
-
Computerspil i et bredere mediekulturelt perspektiv
-
Nye typer computerspil (herunder fx fysisk interaktion, advergaming, spil i byrum og politiske/kommunikative computerspil)
Indhold
Computerspil spiller ikke blot en betydelig rolle i underholdningsindustrien og i en markedssfære, men spiller også en vigtig rolle i vores kultur. De nye mediers sprog er domineret af computerspillet. I kurset beskæftiger vi os med computerspilteori - dvs. teorier om dette sprog, dets udtryk (computerspillets æstetik) og dets rolle i vores kultur. Vi vil diskutere emner, såsom computerspillets strukturelle grundkarakter, fortælling og spilstrukturer i simulationer (som modsætning til bøger, film osv.), interaktionsformer og nye former for computerspil (politiske spil, fysisk interaktion, pervasive gaming).
Som udgangspunkt for kurset skal man som minimum have prøvet at spille computerspil og have en grundlæggende interesse for computerspil. Man behøver dog langt fra være "hardcore gamer" for at følge kurset.
Faglige forudsætninger
Optaget på:
Kand. Inf linje A og B
kand. Med.
Kand. Digital Design linje A og B
Kand. Audio Design
Kendskab til æstetik, æstetisk teori og multimedieæstetik er en fordel.
Underviser
Christian Ulrik Andersen
Undervisnings- og arbejdsform
Oplæg, studenteroplæg, skriveøvelser, diskussion, individuel/gruppe-vejledning).
Litteratur
Grundbog:
Raessens, J & Goldstein, J.: "Handbook of Computer Game Studies", MIT Press 2005
Yderligere pensum inkl. bl.a.:
Kent, Stephen L: ”Timeline”.
In The Ultimate History of Video Games
. Prima Publishing, 2001, pp. XI-XVI
Salen, Katie & Zimmerman, Eric: ”Defining Rules”, ”Rules on Three Levels”, ”The Rules of Digital Games”.
Rules of Play
, MIT Press, 2004, pp.116-149.
Kurset vil også inkludere udvalgte spil på pensumlisten.
Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner
Ja.
De studerende kan fx lave en analyse af et reklamespil på en virksomheds hjemmeside. Analysen indgår som empiri i eksamensopgaven.
Kan indgå i uddannelsen som:
Inf. linje A: VOS og valgfag. Inf linje B: Valgfag
Med: Valgfag, medie- og samfundsteori og medieæstetik, metodeteori og medieproduktionsanalyse
Digital design linje A: Specialiseringsfag.
Digital Design linje A og B: Valgfag
Audio Design: Valgfag
Multimedier (supplering): Valgfag
ECTS-vægt
10/15/20
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
Ifølge studieordningen