[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
OVERTEGNET
Med udgangspunkt i filmkomedien vil dette forløb udforske genrens spændvidde og karakteristika samt medieinterne og -eksterne kontekster, som komedien har fungeret inden for og spillet op imod.
Er komedier ikke bare sjove film? Både ja og nej. Komedien er tilsyneladende let at definere ud fra den overordnede følelsesoplevelse, som den forsøger at efterlade tilskueren med, men samtidig er komediegenren forbavsende alsidig og mønstrer et hav af sub-genrer såsom romantisk komedie, screwball-komedie, comedian comedy , mockumentary mv. Disse har alle særlige karakteristika, som man må mobilisere et bredere genrebegreb for at indkapsle. I løbet af semesteret kommer vi til at beskæftige os specifikt med udvalgte genrer, herunder deres virkemidler og kendetegn. Ligeledes vil vi gøre nogle tematiske nedslag, hvor vi blandt andet vil undersøge det alsidige samspil mellem komik og fortælling.
Forløbet skal nuancere og uddybe deltagernes kendskab til en genre, som vi alle mener at kende. Selvom genreperspektivet er centralt, så inddrager emnet også æstetik, komedieteori, fortælleteori og filmhistorie. I de afsluttende eksamensopgaver skal man forholde sig til komediegenren, men der vil også være mulighed for at inddrage ovennævnte områder i problemstillingen.
Optaget på:
Kand. Med.
Emnet forudsætter, at man kan læse og forstå engelsksproget akademisk litteratur.
Jakob Isak Nielsen
Emnet bliver tilrettelagt således, at der bliver en vekselvirkning mellem studenteroplæg, forelæsning og diskussion. Semesteret består af 11 undervisningsgange, og man skal regne med at studenteroplæg bliver placeret og programsat tidligt i semesteret.
Dansk
- Carroll, Noël (1991). “Notes on the Sight Gag,” in Andrew Horton, eds.
Comedy/Cinema/Theory (Berkeley: University of California Press): 25-42.
- Carroll, Noël (1990). “Buster Keaton, The General, and Visible Intelligibility,”
in Peter Lehman, eds. Close Viewings: an Anthology of New Film Criticism
(Tallahassee: Florida State University): 125-140.
- Crafton, Donald (1995). “Pie and Chase: Gag, Spectacle and Narrative in Slapstick Comedy,” in Kristine Brunovska Karnick & Henry Jenkins,
eds. Classical Hollywood Comedy (London & N.Y.: Routledge): 106-119.
- Eitzen, Dirk (1997). “Comedy and Classicism,” in Richard Allen & Murray
Smith, eds. Film Theory and Philosophy (N.Y.: Oxford University Press): 394-411.
Nej
Valgfag, medie- og samfundsteori og medieæstetik
Valgfag på sidefaget i film og tv
10/15/20
Se studieordningen for information om prøveform etc.