Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kvantitativ mediebrugsanalyse JF Suppl. ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (Supplering)
  • Semester/kvarter: Forår 2009
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14224

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Færdighed i analyse af medie- og samfundsteoretiske positioner og problemstillinger.
  • Viden om og færdighed i anvendelsen af teoretiske perspektiver på de enkelte mediers karakteristika og samspil.
  • Forståelse for medieteknologiernes sociale og kulturelle betydning.
  • Forståelse for social differentiering og identitetskabelse
  • Viden om forbrugsmønstre ved trykte og webbaserede medier og samspillet mellem disse.
  • Forståelse for metodiske problemstillinger der knytter sig til at gennemføre kvantitative publikumsanalyser.
  • Færdighed i brug af databaser over mediebrug.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne analysere medie- og samfundsteoretiske positioner og problemstillinger.
  • Kunne reflektere over de sociale og kulturelle implikationer ved medier og deres samspil.
  • Kunne vurdere medieteoriers analytiske anvendelighed.
  • Kunne reflektere over årsager til social differentiering, identitetsskabelse og mediebrug.
  • Kunne vurdere resultater af kvantitative undersøgelser af mediebrug.
  • Kunne identificere og analysere medieforbrugsmønstre.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan beskrive og vurdere sammenhængen mellem de enkelte medier og brugerne med udgangspunkt i kvantitative analyser.
  • demonstrerer færdighed i at gennemføre kvantitative mediebrugsanalyser.

Indhold

Formålet med disciplinen er at give de studerende færdighed i analysen af mønstre i relationen mellem medier og mediebrugere. Der fokuseres på kvantitative tilgange i form af introduktion til statistisk metode og til databaser over brug af trykte og webbaserede medier.

Faglige forudsætninger

Underviser

Hans Peter Degn

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Arbejdsformen er korte introduktioner til indsamlingsmetoder bag og opbygning af databaser samt brugen af databaser til analytiske formål.

Litteratur

Undervisningen er baseret på ikke udgivede tekster, der udleveres ved kursets start.

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i journalistisk formidling

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøveform: Undervisningsdeltagelse eller en skriftlig prøve.
Nærmere bestemmelser: Prøven kan aflægges på to måder:

a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende (75% tilstedevær) har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver i forløbet, er prøven bestået ved undervisningsdeltagelse.

Prøveform: Undervisningsdeltagelse.
Censur og bedømmelse: Intern censur, bestået/ikke bestået
Vægtning: 5 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen
problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Den skriftlige eksamensopgaves omfang er 7-10 sider.

Prøveform: Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed: 30 dage.
Censur og bedømmelse: Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning: 5 ECTS-point.