[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Formålet med disciplinen er at give de studerende introduktion til centrale samfundsvidenskabelige og medieteoretiske positioner med vægt på at opnå en viden om mediernes funktion i en social og samfundsmæssig kontekst. Der arbejdes med mediernes karakteristika og med teori om eksempelvis social differentiering og livsstil, der kan have konsekvenser for mediepreferencer og for mediebrug generelt.
Den studerende kan først indstille sig til prøven i medie- og samfundsteori når modulet journalistisk og faglig formidling er bestået.
Fagansvarlig: Henrik Bødker
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Der lægges i undervisnings- og arbejdsformerne i disciplinen vægt på, at den studerende opnår færdighed i at analysere medie- og samfundsteoretiske positioner og problemstillinger.
Grundbog: Jostein Gripsrud, Mediekultur, Mediesamfund (København: Hans Reitzel, 2005 [2002])
Skriftlig prøve.
Nærmere bestemmelse: Prøven kan aflægges på en af to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende (75% tilstedevær) har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver i forløbet, er prøven en bunden hjemmeopgave med udgangspunkt i pensum. Omfang er 10-12 sider.
Prøveform:
Bunden skriftlig hjemmeopgave.
Varighed:
7 dage.
Censur og bedømmelse:
Intern censur, 7-skala.
Vægtning:
10 ECTS-point.
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Omfang er 15-20 sider.
Prøveform:
Bunden skriftlig hjemmeopgave.
Varighed:
14 dage.
Censur og bedømmelse:
Intern censur, 7-skala
Vægtning:
10 ECTS-point.