Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Mediesystemanalyse MED Suppl. ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (suppl)
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14222

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Viden om udvalgte medieinstitutioners udvikling.
  • Viden om lovgrundlag for udvalgte medier.
  • Indsigt i hvordan love, reguleringer og økonomiske forhold influerer på mediesystemet
  • Færdighed i dokumentationsarbejde, dvs. selvstændigt at fremskaffe information om mediernes og medieinstitutionernes økonomi, jura, organisation og historie og i dokumentationen af, hvordan økonomiske forhold påvirker et specifikt medie og det samlede mediesystem.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne vurdere de forskellige mediers styrker og svagheder - både alene og som del af det samlede mediesystem - i forhold til en given kommunikationsopgave.
  • Kunne analysere og evaluere dokumenter og kilder selvstændigt og kritisk.
  • Kunne anlægge et historisk perspektiv på eksisterende og fremtidige medievirksomheder og disses aktiviteter.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer indsigt i en given institutions eller organisations kommunikative forhold via en empirisk analyse og en teoretisk perspektivering
  • kan vurderere disse forhold i et mediesystemisk perspektiv.
  • demonstrerer færdighed i selvstændig og kritisk kildeopsøgning og -behandling.

Indhold

Formålet med disciplinen er at give de studerende grundlæggende viden, forståelse og færdigheder i analyse af mediesystemer og deres udvikling. Der introduceres til lovgrundlag og økonomiske forhold af betydning for udvalgte medier og for det samlede mediesystem. Forløbet foregår i en vekselvirkning mellem teoretiske og metodiske introduktioner af udvalgte cases og de studerendes egne empiriske mediesystemanalyser, hvor fokus lægges på at anvende og reflektere over et kildemateriale.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i mediesystemanalyse når medietekstanalyse er bestået.

Underviser

Hanne Bruun

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt øvelser og de studerendes egne empiriske projekter i grupper under vejledning.

Dansk

Litteratur

Vestergaard, Jakob (2007) ”Hvad er et mediesystem og hvordan analyserer man det?” I Bruun, Hanne & Kirsten Frandsen (red.) TV-produktion – nye vilkår. København: Forlaget Samfundslitteratur

Hallin & Mancini (2005) Comparing media Systems. Three Models of Media and Politics

Moe, H. & Syvertsen T. (2007) ”Media Institutions as a Research Field”, in Nordicom Review, Jubilee issue: 149-167

Uddrag fra Media Trends 2006. (2006) Nordicom

Uddrag fra Det danske reklamemarked 2007. Dansk Oplagskontrol 2008

Mediepolitisk aftale 2007-2010 http://www.kum.dk/sw75841.asp

Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed LBK nr. 338 af 11/04/2007 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12056

Dansk Mediehistorie, bind 3 (1997) København: Samleren, s. 118-131 + bind 4 (2003) Købehavn: Samfundslitteratur, s. 47-64

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i medievidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven kan aflægges på to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75% tilstedevær) herunder afleveret mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.), er prøven en fri hjemmeopgave. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Opgavens omfang er 12-15 sider for én studerende.

Prøveform : Fri hjemmeopgave
Censur og bedømmelse : Intern censur, 7-skala.
Vægtning : 15 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse skal der udarbejdes en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Prøvens omfang er 20-25 sider for én studerende.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 30 dage.
Censur og bedømmelse : Intern censur, 7-skala.
Vægtning : 15 ECTS-point.