Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Medietekstanalyse II BA MED ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsninger og 2 holdtimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14229

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Analyse af medieteksters kommunikative karakteristika og funktioner, med henblik på æstetiske virkemidler, tematik, genre, mediekulturelle og samfundsmæssige konteksters betydning for medieteksterne.
  • Færdighed i analyse af samspillet mellem form, indhold og mediekulturel kontekst i de trykte, auditive, audiovisuelle og interaktive medieformer både historisk og aktuelt.
  • Analyse af samspil mellem de forskellige medieformer.
  • Færdighed i anvendelsen af relevante analyseteorier med fokus på deres anvendelighed i forhold til konkrete medieformer, mediegenrer og medietekster.
  • Forståelse for og kendskab til metodiske og teoretiske problemstillinger inden for medietekstanalysen.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne udføre medietekstanalyser.
  • Kunne forholde sig analytisk til medieformernes forskellige kulturelle kontekster.
  • Kunne forholde sig analytisk til de forskellige genrer og formater samt deres relation til de forskellige medieformer og kommunikative formål.
  • Kunne udvælge og anvende relevante analysemetodiske og teoretiske strategier til et givet medietekstmateriale (f.eks. visuel, narrativ, auditiv, sproglig og/eller dramaturgisk analyse, genreanalyse, argumentation og retorik, receptionsæstetik og diskursanalyse), og relatere dette til mere overordnede mediekulturelle og teoretiske problemstillinger.
  • Kunne anvende medietekster til at arbejde problemorienteret i forhold til et aktuelt eller historisk tema.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj
grad den studerende:

  • argumenterer for valget af analyseteoretiske og metodisk tilgangsvinkel i forhold til et medietekstmateriale.
  • bruger og diskuterer analytiske og metodiske færdigheder i løsningen af den stillede opgave.
  • demonstrerer, diskuterer og teoretisk reflekterer over udvalgte analytiske og metodiske tilgange i løsningen af den stillede opgave

Indhold

Formålet med disciplinen er at give den studerende færdighed i teoretisk og metodiske reflekteret, analyse af forskellige medieformers og mediegenrers kommunikative karakteristika, teoretisk-analytiske implikationer samt kulturelle kontekster. Disciplinen fokuserer på forskellige medieformer (typisk trykte medier, radio, tv og internet) og med fokus på udvalgte mediegenrer og -tekster. Forskellige analyseteoretiske og -metodiske tilgange til medietekstanalysen diskuteres og vurderes gennem perspektiverende og eksemplariske analyser af aktuelle og historiske medietekster.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i Medietekstanalyse II, når prøven i Medietekstanalyse I er bestået.

Underviser

Maja Sonne Damkjær og Jakob Isak Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og gennemgang af konkrete eksempler.

Dansk

Litteratur

 

Roland Barthes: Billedets retorik (19) i Visuel Kommunikation (1980) (Red. Bent Fausing og Peter Larsen), s. 42-57.

Andersen, Christian & Jantzen, Christian: "Reklamesemiotik mellem mening og virkning - komposition, kategorier og kognition"" in Mediekultur (2004), nr. 37, s. 47- 64.

Finn Frandsen m.fl.: International markedskommunikation i en

postmoderne verden , Systime (1997), s. 51-59.

 

Supplerende litteratur:

Drotner m. fl: Medier og Kultur, ("Semiotik: mediernes tegn") Borgen/Medier (1996), s.. 175 - 205.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i medievidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveform: Bunden, skriftlig prøve
Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i
undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i
forbindelse med forløbet), er prøven en skriftlig eksamen og har form af en
bunden, skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 12-14 sider.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 5 dage
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 15-20 sider.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 6 dage
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.