[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj
grad den studerende:
Formålet med disciplinen er at give den studerende færdighed i teoretisk og metodiske reflekteret, analyse af forskellige medieformers og mediegenrers kommunikative karakteristika, teoretisk-analytiske implikationer samt kulturelle kontekster. Disciplinen fokuserer på forskellige medieformer (typisk trykte medier, radio, tv og internet) og med fokus på udvalgte mediegenrer og -tekster. Forskellige analyseteoretiske og -metodiske tilgange til medietekstanalysen diskuteres og vurderes gennem perspektiverende og eksemplariske analyser af aktuelle og historiske medietekster.
Den studerende kan først indstille sig til prøven i Medietekstanalyse II, når prøven i Medietekstanalyse I er bestået.
Maja Sonne Damkjær og Jakob Isak Nielsen
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og gennemgang af konkrete eksempler.
Dansk
Roland Barthes: Billedets retorik (19) i Visuel Kommunikation (1980) (Red. Bent Fausing og Peter Larsen), s. 42-57.
Andersen, Christian & Jantzen, Christian: "Reklamesemiotik mellem mening og virkning - komposition, kategorier og kognition"" in Mediekultur (2004), nr. 37, s. 47- 64.
Finn Frandsen m.fl.: International markedskommunikation i en
postmoderne verden , Systime (1997), s. 51-59.
Supplerende litteratur:
Drotner m. fl: Medier og Kultur, ("Semiotik: mediernes tegn") Borgen/Medier (1996), s.. 175 - 205.
Prøveform: Bunden, skriftlig prøve
Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i
undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i
forbindelse med forløbet), er prøven en skriftlig eksamen og har form af en
bunden, skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 12-14 sider.
Prøveform
: Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed
: 5 dage
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 15-20 sider.
Prøveform
: Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed
: 6 dage
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.