Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Studium Generale II BA MED ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14226

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Viden om væsentlige momenter af universitetets historie som lærdoms- og videnskabsinstitution og som kulturinstitution.
  • Viden om humanioras og det Humanistiske Fakultets historiske og aktuelle relationer til andre fakulteter.
  • Forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger og kriterier for faglig gyldighed.
  • Færdighed i brugen af teori som analytisk redskab inden for medievidenskab
  • Fortrolighed med medievidenskabens hovedretninger og historie.
  • Forudsætninger for at bearbejde teoretiske og analytiske problemstillinger i omgangen med videnskabelig viden i forskning, i undervisning og i den bredere offentlighed.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve  sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne vurdere videnskabelige undersøgelser.
  • Kunne anvende videnskabsteoretiske perspektiver.
  • Kunne identificere og redegøre for medievidenskabelige hovedretninger og historie.
  • Kunne anvende teori til analytiske formål inden for medievidenskab.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer kendskab til humanioras historiske og aktuelle status som lærdoms-, videnskabs- og kulturinstitution, samt dets relation til social- og naturvidenskaberne.
  • demonstrerer viden om fagets teoretiske hovedretninger og historie i relation til medievidenskab.

Indhold

Formålet med disciplinen er at opøve evne til teoretiske refleksioner over humanistiske, samfundsvidenskabelige og medievidenskabelige videnskabsteoretiske problemstillinger. Der lægges vægt på behandlingen af temaer, der spiller en central rolle i medievidenskabs historie, indhold, metoder og udviklingstendenser.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i Studium Generale II, når prøven i Studium Generale I er bestået.

Underviser

Anders Foss

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg.

Litteratur

Bourdieu, Pierre, 1996 (1992): Refleksiv sociologi – mål og midler.

Goffman, Erving, 1992 (1959): Vore rollespil i hverdagen. 
Originaltitel: The Presentation of Self in Everyday Life. Hans Reitzels Forlag/Pax, København/Oslo.

Habermas, Jürgen, 1976 (1962): Borgerlig offentlighet – dens framvekst og forfall.
Originaltitel: Strukturwandel der Öffentlichkeit.  

Gyldendal Norsk Forlag, København.

Reitzels Forlag, København.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i medievidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøveform: Skriftlig eller mundtlig
Prøven kan aflægges på en af tre måder:
a) Én af to måder i tilknytning til undervisningen (jf. a1 og a2 nedenfor).
b) Èn måde uden tilknytning til undervisning.

a1) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet), er prøven en fri skriftlig hjemmeopgave. Omfang 8-10 sider. Opgaven skal ligge inden for horisonten af det i undervisningen
gennemgåede og forholde sig til flere videnskabsteoretiske positioner og tekster.

Prøveform : Fri skriftlig hjemmeopgave.
Censur og bedømmelse : Intern censur, 7-skala.
Vægtning : 5 ECTS-point

a2) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet), er prøven en mundtlig prøve på en halv time inkl. censur med en halv times forberedelse. Til forberedelsen må den studerende medbringe alle hjælpemidler. På baggrund af et tekstuddrag stilles et eller flere tværgående spørgsmål inden for det opgivne pensum.

Prøveform : Mundtlig prøve.
Forberedelse : 30 minutter.
Varighed : 30 minutter.
Censur og bedømmelse : Intern censur, 7-skala.
Vægtning : 5 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfang 16-20 sider.

Prøveform : Bunden skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 30 dage.
Censur og bedømmelse : Intern censur, 7-skala.
Vægtning : 5 ECTS-point.