Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Web 2.0 virksomheds-kommunikation, fællesskaber og branding ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Semester
  • Timer per uge: Undervisningen foregår onsdag fra kl. 13 - 16 i lokale 140, Adorno bygningen Tidspunktet er med forbehold for ændring.  
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14767

Formål

Kurset giver kompetencer i:
· anvendelse af Web 2.0-teknologier
· valg og implementering af Web 2.0-teknologier i organisationen
· værktøjer til at håndtere bruger- og kundeinddragelse
administration af kommunikationssituationer, så organisationen fremstår troværdig

Indhold

Web 2.0 har ændret internettet. Fokus er flyttet fra præsentation og information til kommunikation og samarbejde: fra netleksikon, mission statements og medlemsdatabaser til Wikipedia, weblogs og LinkedIn. Karakteristisk for Web 2.0-teknologierne er, at de baserer sig på social deltagelse og brugergenereret indhold. Det er blandt andet bevægelsen fra lukkede, hierarkiske systemer til viral spredning af information.
Web 2.0 er samtidig en udfordring for virksomheder og organisationer. Det nødvendiggør en virksomhedskultur, hvor både ledere og medarbejdere er indstillet på åbenhed. Det kræver en gennemgribende omstilling af kommunikationsstrategien. Og det stiller krav om at kunne implementere nye teknologier i organisationen.

Kurset vil diskutere, hvordan virksomheder og organisationer kan bruge Web 2.0-teknologier. Eksempelvis til:

· Viral markedsføring:

Sony fik en eksponering, de aldrig kunne have købt sig til, ved at filme tusindvis af hoppende bolde som reklame for lcd-tv. Reklamefilmen spredte sig via sociale netværk på nettet og fik et enormt publikum.

· Bruger- og kundeinddragelse:

Ideastorm.com var Michael Dells første initiativ, da han vendte tilbage som CEO for at rette Dell-skuden op. På dette site er det brugerne, der foreslår produktudvikling, f.eks. at præ-installere OpenOffice på alle Dell-computere. Pt. har brugerne stemt positivt på idéer 436.057 gange.

· Troværdig kommunikation:

Under monopolsagen og Muhammedkrisen introducerede Arla weblogs for at komme kunderne i møde. Formålet var at komme i dialog med kunderne og undgå at fremstå som en mastodont. Tiltaget var i nogen grad med til at ride stormen af under Muhammedkrisen.

Faglige forudsætninger

Optaget på:
kand Inf linje A og B
kand. Med.
Kand. Digital Design linje A og B
Kand. Audio Design

Underviser

Christian Winther Bech

Undervisnings- og arbejdsform

Workshops

Øvelser

Selvstændigt (gruppe)arbejde

Projektorienterede forelæsninger

Dansk

 

Litteratur

What is social media? - An e-book from iCrossing. http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_social_media_Nov_2007.pdf

O'Reilly, Tim (2005). What is Web 2.0. http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html

McKinsey (2007). How Businesses are using Web 2.0. http://www.mckinseyquarterly.com/article_abstract.aspx?ar=1913&l2=16&l3=16&srid=27 (I skal registreres for at downloade teksten)

Freedman Terry (ed.). Coming of age - an introduction to the new world wide web. http://edu.blogs.com/edublogs/files/Coming_of_age.pdf

Finnemann, Niels Ole (2001). The Internet - A New Communicational Infrastructure. Skrifter fra Center for Internetforskning. 02 (kan findes gennem Google-søgning)

Finnemann, Niels Ole (2005). Internettet i mediehistorisk perspektiv. København: Samfundslitteratur.

Hoff-Clausen, Elisabeth: Set gennem nettet - organisationers troværdighed på hjemmesider, Samfundslitteratur, 2002, 39-64

Nancy Van House: Weblogs: Credibility and Collaboration in an Online World, Paper prepared for CSCW Workshop on Trust, October, 2004, http://www.sims.berkeley.edu/~vanhouse/Van%20House%20trust%20workshop.pdf

Alavi, M. & Leidner, D. (1999). Knowledge Management Systems. Emerging Views and Practices from the Field.
http://csdl2.computer.org/persagen/DLAbsToc.jsp?resourcePath=/dl/proceedings/&toc=comp/proceedings/hicss/1999/0001/07/0001toc.xml&doi=10.1109/HICSS.1999.772754

Bang, J. & Dalsgaard, C. (2005). Samarbejde - kooperation eller kollaboration? Tidsskrift for universiteternes efter- og videreuddannelse, nr. 5, 2005, http://www.unev.dk/view.aspx?artikel_id=483
(Denne tekst danner grundlaget for oplægget.)

Broendsted, J. & Elkjaer, B. (2001). Information Technology as a Fellow Player in Organizational Learning. (Kan findes på nettet ved Google-søgning)

Supplerende litteratur
Bang, Jørgen (2004). Hvorfor er vidensdeling så svært? - om vidensorganisering og læring som kommunikation, I: Heilesen, Simon (red.). Det digitale nærvær. Viden og design i nye medier, Roskilde Universitetsforlag, s. 13-31.

Bang, Jørgen, Dalsgaard, Christian & Kjær, Arne (2004). Vidensdeling ved hjælp af IT i folkeskolen. Forskningsrapport i tilknytning til ITMF-projekt 386, http://person.au.dk/da/pub/173479?id=4069.

Thonsgaard, Louis. Forslag til definition af begrebet viral video. (findes på kursets weblog)

GoViral (2007). Welcome to the media youcracy. Goodbye to media feudalism. goviral. http://www.goviral.com/orderBook.php

Leskovec, Jure et al. (2007). The Dynamics of Viral Marketing. http://www-personal.umich.edu/~ladamic/papers/viral/viralTWeb.pdf

Sepstrup, Preben (2006). Tilrettelæggelse af information: kommunikations og kampagneplanlægning.

Goldsmith, Russel (2002). Viral marketing: Get your Audience to do your Marketing for you

Hughes, Mark (2005). Buzzmarketing - Get People to Talk About Your Stuff

Kirby, Justin & Marsden, Paul (2006). Connected Marketing - the viral, buzz and word of mouth revolution

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

Kan indgå i uddannelsen som:

 

INF: KFL , Inf. linje A og B: Valgfag

Med: Valgfag, mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, medie- og samfundsteori og medieæstetik

Digital Design (A-linie): Specialiseringsfag

Digital Design linje A og B: valgfag

Audio Design: Valgfag

Multimedier (supplering): Valgfag

 

ECTS-vægt

10/15/20

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i multimedier

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Suppleringsfaget i multimedier

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøveformen varierer alt efter hvilken studieordning den aflægges efter.