[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset giver kompetencer i:
· anvendelse af Web 2.0-teknologier
· valg og implementering af Web 2.0-teknologier i organisationen
· værktøjer til at håndtere bruger- og kundeinddragelse
administration af kommunikationssituationer, så organisationen fremstår troværdig
Web 2.0 har ændret internettet. Fokus er flyttet fra præsentation og information til kommunikation og samarbejde: fra netleksikon, mission statements og medlemsdatabaser til Wikipedia, weblogs og LinkedIn. Karakteristisk for Web 2.0-teknologierne er, at de baserer sig på social deltagelse og brugergenereret indhold. Det er blandt andet bevægelsen fra lukkede, hierarkiske systemer til viral spredning af information.
Web 2.0 er samtidig en udfordring for virksomheder og organisationer. Det nødvendiggør en virksomhedskultur, hvor både ledere og medarbejdere er indstillet på åbenhed. Det kræver en gennemgribende omstilling af kommunikationsstrategien. Og det stiller krav om at kunne implementere nye teknologier i organisationen.
Kurset vil diskutere, hvordan virksomheder og organisationer kan bruge Web 2.0-teknologier. Eksempelvis til:
· Viral markedsføring:
Sony fik en eksponering, de aldrig kunne have købt sig til, ved at filme tusindvis af hoppende bolde som reklame for lcd-tv. Reklamefilmen spredte sig via sociale netværk på nettet og fik et enormt publikum.
· Bruger- og kundeinddragelse:
Ideastorm.com var Michael Dells første initiativ, da han vendte tilbage som CEO for at rette Dell-skuden op. På dette site er det brugerne, der foreslår produktudvikling, f.eks. at præ-installere OpenOffice på alle Dell-computere. Pt. har brugerne stemt positivt på idéer 436.057 gange.
· Troværdig kommunikation:
Under monopolsagen og Muhammedkrisen introducerede Arla weblogs for at komme kunderne i møde. Formålet var at komme i dialog med kunderne og undgå at fremstå som en mastodont. Tiltaget var i nogen grad med til at ride stormen af under Muhammedkrisen.
Optaget på:
kand Inf linje A og B
kand. Med.
Kand. Digital Design linje A og B
Kand. Audio Design
Christian Winther Bech
Workshops
Øvelser
Selvstændigt (gruppe)arbejde
Projektorienterede forelæsninger
Dansk
What is social media? - An e-book from iCrossing. http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_social_media_Nov_2007.pdf
O'Reilly, Tim (2005). What is Web 2.0. http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html
McKinsey (2007). How Businesses are using Web 2.0. http://www.mckinseyquarterly.com/article_abstract.aspx?ar=1913&l2=16&l3=16&srid=27 (I skal registreres for at downloade teksten)
Freedman Terry (ed.). Coming of age - an introduction to the new world wide web. http://edu.blogs.com/edublogs/files/Coming_of_age.pdf
Finnemann, Niels Ole (2001). The Internet - A New Communicational Infrastructure. Skrifter fra Center for Internetforskning. 02 (kan findes gennem Google-søgning)
Finnemann, Niels Ole (2005). Internettet i mediehistorisk perspektiv. København: Samfundslitteratur.
Hoff-Clausen, Elisabeth: Set gennem nettet - organisationers troværdighed på hjemmesider, Samfundslitteratur, 2002, 39-64
Nancy Van House: Weblogs: Credibility and Collaboration in an Online World, Paper prepared for CSCW Workshop on Trust, October, 2004, http://www.sims.berkeley.edu/~vanhouse/Van%20House%20trust%20workshop.pdf
Alavi, M. & Leidner, D. (1999). Knowledge Management Systems. Emerging Views and Practices from the Field.
http://csdl2.computer.org/persagen/DLAbsToc.jsp?resourcePath=/dl/proceedings/&toc=comp/proceedings/hicss/1999/0001/07/0001toc.xml&doi=10.1109/HICSS.1999.772754
Bang, J. & Dalsgaard, C. (2005). Samarbejde - kooperation eller kollaboration? Tidsskrift for universiteternes efter- og videreuddannelse, nr. 5, 2005, http://www.unev.dk/view.aspx?artikel_id=483
(Denne tekst danner grundlaget for oplægget.)
Broendsted, J. & Elkjaer, B. (2001). Information Technology as a Fellow Player in Organizational Learning. (Kan findes på nettet ved Google-søgning)
Supplerende litteratur
Bang, Jørgen (2004). Hvorfor er vidensdeling så svært? - om vidensorganisering og læring som kommunikation, I: Heilesen, Simon (red.). Det digitale nærvær. Viden og design i nye medier, Roskilde Universitetsforlag, s. 13-31.
Bang, Jørgen, Dalsgaard, Christian & Kjær, Arne (2004). Vidensdeling ved hjælp af IT i folkeskolen. Forskningsrapport i tilknytning til ITMF-projekt 386, http://person.au.dk/da/pub/173479?id=4069.
Thonsgaard, Louis. Forslag til definition af begrebet viral video. (findes på kursets weblog)
GoViral (2007). Welcome to the media youcracy. Goodbye to media feudalism. goviral. http://www.goviral.com/orderBook.php
Leskovec, Jure et al. (2007). The Dynamics of Viral Marketing. http://www-personal.umich.edu/~ladamic/papers/viral/viralTWeb.pdf
Sepstrup, Preben (2006). Tilrettelæggelse af information: kommunikations og kampagneplanlægning.
Goldsmith, Russel (2002). Viral marketing: Get your Audience to do your Marketing for you
Hughes, Mark (2005). Buzzmarketing - Get People to Talk About Your Stuff
Kirby, Justin & Marsden, Paul (2006). Connected Marketing - the viral, buzz and word of mouth revolution
Ja
INF: KFL , Inf. linje A og B: Valgfag
Med: Valgfag, mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, medie- og samfundsteori og medieæstetik
Digital Design (A-linie): Specialiseringsfag
Digital Design linje A og B: valgfag
Audio Design: Valgfag
Multimedier (supplering): Valgfag
10/15/20
Prøveformen varierer alt efter hvilken studieordning den aflægges efter.