[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og
færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Formålet er at opnå et materialekendskab til web-kommunikation via en produktionsmæssig praksis. Det vil ske gennem et teoretisk og praktisk arbejde med internettets kommunikative koder, fremstillingsformer og genrer. Desuden vil det ske gennem introduktion til produktionsudvikling og
produktionsprocesser via praktiske øvelser og opgaver. Endelig vil kontekstuelle forhold skulle inddrages i produktionen af et produkt med særlig henblik på afsenderintentioner og målgruppe.
Den studerende kan først indstille sig til prøve i disciplinen Web-kommunikation, når disciplinen Audiovisuelle medier er bestået
Christian Winther-Bech
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med øvelser i praktisk materialekendskab og gennemførelse af konkrete produktioner i grupper under vejledning.
Ida Engholm: "Digital style history: the development of graphic design on the Internet", Digital Creativity, vol. 13, No. 4, pp. 193-210.
Lynch & Horton. Web Style Guide Second edition, Yale University, 2001, pp. 143-152.
Lund, Anne Katrine: "Skriv så det passer til skærmen", RetorikMagasinet nr. 27, 1998. http://www.rhetorforlag.dk/rm/artikl/art27.html
Nielsen, Jakob: "How Users Read on the Web", 1997. http://www.useit.com/alertbox/9710a.html
Morkes, John; Nielsen, Jacob: "Concise, SCANNABLE, and Objective: How to Write for the Web", 1997.
http://www.useit.com/papers/webwriting/writing.html
Nielsen, Jacob: "Eyetracking study of web readers", 2000.
http://www.useit.com/alertbox/20000514.html
Extra:
Maciuba-Koppel, Darlene: The Web Writer's Guide, Focal Press, 2002, pp. 73-140.
Manovich, Lev: "The Language of Cultural Interfaces" in The Language of New Media, Massachusetts Institute of Technology, pp. 69-93.
Ida Engholm: "Webgenrer og -stilarter", in Digitale Verdener.
Tosca, Susana: "A Pragmatics of Links",
http://delivery.acm.org/10.1145/340000/336327/p77-tosca.pdf?key1=336327&key2=3657434401&coll=ACM&dl=ACM&cfid=7441740&cftoken=81010115
Thorlacius, Lisbeth: "De interaktive funktioner" in Visuel kommunikation på websites, Roskilde Universitetsforlag, 2002, pp. 76-94.
Thorlacius, Lisbeth: "Konteksten" in Visuel kommunikation på websites, Roskilde Universitetsforlag, 2002, pp.139-159.
William W. Gaver: "Oh What a Tangled Web We Weave: Metaphor and Mapping in Graphical Interfaces".
http://delivery.acm.org/10.1145/230000/223669/p270-gaver.pdf?key1=223669&key2=7385434401&coll=ACM&dl=ACM&cfid=7441094&cftoken=40540631
Thomas D. Erickson: "Working with Interface Metaphors" in Brenda Laurel, ed., The Art of Human-computer Interface Design, Addison-Wesley, Massachusetts, 1990.
Lakoff, George og Johnson, Mark: Metaphors We Live By, The University of Chicago Press, 1980, pp. 3-32.
Dormann, Claire: "Anvendelse af retoriske figurer i netdesign", Design af multimedier, Bo Fibiger - Lone Dirckinck-Holmfeld, ed., Aalborg Universitetsforlag, 1997.
Ditlevsen, Marianne Grove et al.: Sprog på arbejde, Samfundslitteratur, 2003, pp. 25-49 og 83-97.
Fog, Klaus et.al: Storytelling - branding i praksis, Samfundslitteratur, 2003, pp. 30-95
Bernstein, Mark: "Beyond usability and design: The Narrative Web". A List Apart, nr. 106, 2001. http://alistapart.com/stories/narrative
John Jørgensen: " Storytellingens ulidelige lethed", http://www.kommunikationsforum.dk/?articleid=10876
Ditlevsen, Marianne Grove et al.: Sprog på arbejde, Samfundslitteratur, 2003, pp. 51-82.
Sekundær litteratur:
Grandjean Kommunikation/Frydenlund: Godnethistorier - Sådan bruger du storytelling på nettet, Frydenlund Grafisk, 2001.
Hoff-Clausen, Elisabeth: Set gennem nettet - organisationers troværdighed på hjemmesider, Samfundslitteratur, 2002, p. 39-64
Cooper, Alan: "The Inmates are running the Asylum", SAMS, 1999, pp.123-218
Carroll, John M. "Five reasons for Scenario-Based Design", Proceedings of the 32nd Hawaii International Conference on System Sciences - 1999
Nielsen, Lene: "From user to character - an investigation into user-descriptions in scenarios", http://portal.acm.org/citation.cfm?id=778729&dl=acm&coll=&cfid=15151515&cftoken=6184618
Blomquist, Åsa & Arvola, Mattias. "Personas in action: Ethnography in an Interaction Design Team"
http://www.ida.liu.se/~matar/NordiCHI02blomquist-web.pdf
Sekundær litteratur:
Anne Ellerup Nielsen: "Rhetorical Features of the Company Website", Skrifter fra Center for Internetforskning, 2002.
http://www.cfi.au.dk/publikationer/cfi/006_nielsen
Tekstanalyse:
Ditlevsen, Marianne Grove et al.: Sprog på arbejde, Samfundslitteratur, 2003, pp. 51-82.
Card sort:
Mark Pearrow: Web Site Usability Handbook, Charles River Media, Massachusetts, 2000, pp. 63-69.
Cognitive walkthrough og Heuristic Evaluation:
Wharton et al.: "The Cognitive Walkthrough" in Nielsen, Jakob og Mack, Robert L.: Usability Inspection Methods, John Wiley & Sons, Inc., 1994, pp. 105-108
Newman og Lamming: Interactive System Design, Addison-Wesley, 1995, pp. 176-187.
Preece, Rogers & Sharp: Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, John Wiley & Sons, Inc., 2002, pp. 421-422.
http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_evaluation.html
http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html http://www.useit.com/papers/heuristic/usability_problems.html
Bertelsen, O. W. (2004). Activity Walkthrough: an Expert Review Method Based on Activity Theory. In Proceedings of NordiCHI 2004. (short paper) http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1028052
Bertelsen, O. W. & Pold, S. (2004). Criticism as an Approach to Interface Aesthetics. In Proceedings of NordiCHI 2004. http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1028018
Bertelsen, O. W. (2003). Activity Walkthrough - a cognitive walkthrough in activity theory terms. In Proceedings of Third Danish HCI Research Symposium, Roskilde University, November 27, 2003. http://www.daimi.au.dk/~olavb/docs/OB-ATwalk-dkhci2003.pdf
Prøven kan aflægges på to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver og produktioner i forløbet er prøven bestået ved denne dokumenterede deltagelse i undervisningen.
Prøveform:
Undervisningsdeltagelse
Censur og bedømmelse:
Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning:
5 ECTS
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en kombination af et medieprodukt samt en skriftlig og en mundtlig eksamen.
Der udarbejdes et medieprodukt og en skriftlig arbejdsrapport i tilknytning hertil. Omfanger er 3-5 sider pr. studerende. Den mundtlige del af eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminanderne. Varighed 30 minutter pr. studerende incl. censur. I eksaminationen tages der udgangspunkt i de skriftlige eksamensopgaver med inddragelse af pensum.
Prøveform:
Individuel, bunden prøve eller bunden gruppeprøve med individuel bedømmelse.
Varighed:
10 dage.
Censur og bedømmelse:
Intern censur, bestået/ikke bestået. Der gives en samlet karakter, hvor medieproduktet og den kombinerede eksamen vægtes ligeligt ved karakterudmålingen.
Vægtning:
5 ECTS