Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Molekylær embryologi (tidligere Genetik og udvikling) ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Bachelorkursus
  • Semester/kvarter: 3. og 4. kvarter
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 13781

Formål

Gennem bachelor studiet introduceres en stigende kompleksitet af biologiske systemer fra molekyler og enzymatiske reaktioner til den molekylære forståelse af hele celler. I kurset Molekylær embryologi videreudbygges denne kompleksitet til multicellulære organismer. Udviklingen af et befrugtet æg til en multicellulær og morfologisk kompleks organisme (plante eller dyr) er en af livets mest fundamentale processer. Kursets formål er at give en generel forståelse af de molekylære mekanismer, der regulerer udviklingen af mennesker, dyr og planter.

Obligatorisk program

Teoretiske øvelser

 

Indhold

I kurset undervises i de principielle koncepter i molekylær udviklingsbiologi. Alment
anvendte modelorganismer (dyr og planter) vil blive introduceret og sat i relation til
den aktuelle forståelse af den humane udvikling. Cellulær differentiering og morphologisk
udvikling vil blive studeret i udvalgte eksempler. Disse processer bliver forklaret ved
brug af molekylære hændelser som cellesignalering og transkriptionel kontrol. I kurset
lægges stor vægt på metoder brugt til funktionele genetiske analyser (mutagenese,
transgenese). Politiske og etiske konsekvenser af de nye genetiske og embryonelle metoder vil blive diskuteret.

Faglige forudsætninger

Molekylær cellebiologi eller tilsvarende kurser

Underviser

Ansvarshavende faglærer

Navn: Ernst-Martin Fühtbauer

Universitetsadresse: Molekylærbiologisk Institut, C.F. Møllers Allé, Bygning 1131, rum 424

Tlf.: +45 8942 2738

E-mail: emf@mb.au.dk

 

Øvrige lærere

Thomas Schmitt-John, Simona Radutoiu

Undervisnings- og arbejdsform

2 F uge/12 uger

2 TØ uge/12 uger

Litteratur

Sprog:  

Materiale: Engelsk
Undervisningssprog: Dansk; Nogle af foredragene og nogle af de teoretiske øvelser vil blive afholdt på engelsk.

Litteratur

Undervisningsmateriale

Lærebog: DEVELOPMENTAL BIOLOGY, 8. udgave

Forfatter: Gilbert S.C.

Forlag: Sinauer

ISBN No: 0-87993-250-X

 

Supplementary material

Original artikler som kan lånes via biblioteket eller som vil være tilgængelige på kursets hjemmeside.

Kursushjemmeside

Der henvises til Aarhus Universitets e-learningssider: http://www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Eksamen: 4. kvarter
Reeksamen: Efter 2. kvarter

Udbyder

Molekylærbiologisk Institut

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Molekylærbiologi

Læringsmål

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

  • Forklare grundlæggende udviklingsbiologiske processer (f. eks. gastrulation, aksedannelse, vævsdifferentiering) ved brug af molekylær- og cellebiologiske mekanismer (f.eks. cellesignalering, transskriptionskontrol).
  • Relatere patologiske sygdomssymptomer, regenerative processer eller evolutionære forandringer til udviklingsbiologiske mekanismer.
  • Beskrive de grundlæggende embryologiske udviklingsfaser i hyppigt brugte modelorganismer af dyr og planter.
  • Beskrive og forklare eksperimentelle metoder, som kan anvendes til at teste hypoteser inden for funktionel genetik og udviklingsbiologi.
  • Kritisk evaluere metoder beskrevet i original litteraturen inden for funktionel genetik og udviklingsbiologi.
  • Analysere originale videnskabelige data og anvende eksperimentelt opnåede data på baggrund af grundlæggende koncepter (f. eks. stamcelle koncepter, morfogenetiske gradienter).
  • Drage konklusioner på grundlag af en kombination af oplysninger givet i forskellige originale videnskabelige publikationer.

Bedømmelse

  • 10 siders skriftlig rapport plus mundtlig eksamen (5 min rapport fremlæggelse, 10 min eksamen)
  • 7-trinsskala
  • Ekstern censur