[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende
Formålet med disciplinen er at give den studerende teoretisk forståelse af og metodiske redskaber til analyse af de mekanismer og interesser som præger det musikkulturelle felt med fokus på såvel kulturinstitutioner og -aktører som musikindustri og kulturpolitik.
Kulturliniemodul: Hvis du tilmelder dig blot en disciplin fra kulturlinien, kan du ikke tilmelde dig discipliner på praktisk-teoretisk modul II: Klaver 2, sang & sangpædagogik, korledelse og arrangement med indstudering.
Steen Kaargaard Nielsen
Undervisningen er holdbaseret. Kortere feltstudie-aktiviteter kan indgå i forløbet.
Kompendie ved semesterstart. Teksteksempler:
Pierre Bourdieu & Loïc J.D. Wacquant (1996): ‘Felternes logik', fra
Refleksiv sociologi - mål og midler
, Hans Reitzels Forlag
Annick Prieur & Carsten Sestoft (2006): ‘Felt: Begreber og analyser', fra
Pierre Bourdieu - En introduktion
, Hans Reitzels Forlag
John Storey (2001): ‘What is Popular Culture', fra
Cultural Theory and Popular Culture
, Prentice Hall
Roy Shuker (2001): ‘'What's goin' on?', Popular Culture, Popular Music and Media Literacy', fra
Understanding Popular Music
, Routledge
Anne Pedersen og Helle Solvang (1994): 'Musikpolitisk lovgivning og finansiering', fra
Dansk Musikpolitik
, Klim
Larsen, Charlotte Rørdam; Lønstrup, Ansa (2004): 'Dansk Musikpolitik uden forandring', fra
Nordisk Kulturpolitisk tidsskrift
, årg. 2
Bruno Nettl (1995): 'Society of Musicians', fra
Heartland Excursions
, University of Illinois Press
Jason Toynbee (2000): 'Market: The Selling of Souls', fra
Making Popular Music
, Arnold
Tim Wall (2003): ‘Industries and Institutions', fra
Studying Popular Music Culture
, Arnold
Dan Laughey (2006): 'Music Media Uses and Influences', fra
Music & Youth Culture
, Edinburgh University Press
Chris Rojek (2005): ‘P2P Leisure Exchange: Net Banditry and the Policing of Intellectual Property', fra
Leisure Studies
, årg. 24, nr. 4
Martin Cloonan (2003): ‘Call That Censorship? Problems of Definition', fra
Polishing Pop
, Temple University Press
Alenka Barber-Kersovan (2003): ‘German Nazi Bands: Between Provocation and Repression', fra
Polishing Pop
, Temple University Press
Claude Chastagner (1999): ‘The Parents' Music Resource Center: from Information to Censorship', fra
Popular Music
, årg. 18, nr. 2
Fredag 9-12
Auditorium A
Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri, skriftlig opgave, omfang 15-20 sider pr. studerende
b) Bunden, skriftlig opgave, varighed 3 uger, omfang 20-25 sider
Nærmere bestemmelser:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75% af den udbudte undervisning aflægges prøven som en fri, skriftlig opgave inden for undervisningens emnefelt. Opgaven kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) Alternativt aflægges prøven som bunden, skriftlig opgave inden for et af faglærer tilstillet pensum.