Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt - Retorik og formidling ( forår 2009 - 0 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 1 semester.
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12493

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan bedømme om en kortere autentisk tekst fungerer hensigtsmæssigt som
    kommunikation i den givne situation, 
  • kan vejlede tekstens afsender i forbedringer af teksten - på alle den skriftlige og mundtlige fremstillingsniveauer: de sproglige valg, tekstorganiseringen, emnebehandlingen og kommunikationen,
  • inddrager teorier og metoder og evt. emner fra sit centrale fag på en sådan måde at projektet afspejler hovedvægten i uddannelsen.

Indhold

I bachelorprojektet opøves den studerendes evne til at viderebringe den viden og kunnen som han eller hun har opnået i disciplinerne mundtlig fremstilling, skriftlig fremstilling og retorisk analyse, dels i formaliseret undervisning i skolen, dels ved kursusvirksomhed og dels som konsulent i en organisation eller virksomhed. Autentiske teksters kommunikative kvalitet analyseres og bedømmes, og der arbejdes med formidling af viden om retorik og med hvorledes man på fagdidaktisk grundlag retter og vejleder andre i at formulere sig skriftligt og mundtligt.

Faglige forudsætninger

Adgang til suppleringsfaget i Retorik og formidling forudsætter 1½ års beståede studier inden for et andet fagligt område.

Underviser

Søren Stochholm

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning, hvor der veksles mellem teoretisk introduktion, og praktiske øvelser. De studerendes skriftlige arbejder danner grundlag for kritik og vurdering i grupper på holdet.

Litteratur

Habermas, Jürgen 1971 : "Forberedende bemærkninger til en teori om den kommunikative kompetens", oversat af Peter Widell og Niels Hornborg Jensen, i Henriksen, Carol (red) 2001: Can you reach the salt? , København: Roskilde Universitetsforlag.

Teleman, Ulf 1981: Ret og rimeligt. Om skolens og samfundets sprognormer , København: Hans Reitzel.

Teleman, Ulf 1981: Ret og rimeligt. Om skolens og samfundets sprognormer , København: Hans Reitzel.

Dansk Sprognævn. 1975. Kommaregler . Dansk Sprognævns skrifter 34. København: Gyldendal.

Jensen, Leif Becker 1987: Ud af elfenbenstårnet - fortælleteknik for fagfolk der  vil skrive en god historie . København: Teknisk Forlag.

Mikkelsen, Jan Foght 1994: "Fortællingen som faktaformidlingsform. Problemer og paradokser", i: Sekvens 1994.

Lakoff, G. og Johnson, M. 2002: Hverdagens metaforer , Hans Reitzel 2002, til og med kap. 16 (s. 112)

Kjeldsen, Jens E. 2006: "Billeders retorik" i Klujeff, Marie Lund & Hanne Roer: Retorikkens aktualitet . Grundbog i retorisk analyse , København: Hans Reitzels Forlag.

Poulsen, Jørgen: "Informationskampagner". Mediekultur 24, 1996. 20-34.

Togeby, Ole 2004: "Dette er (ikke) en pibe. Billedtekster og tekstbilleder" i Widell, Peter og Kunøe, Mette (udg): 10 Møde om Udforskningen af Dansk Sprog , Århus: Nordisk Institut.

Nordisk Institut 2001: Normer og Krav for skriftlige opgaver i dansk

Nordisk Institut 2005: Tekster på tværs - efteruddannelse i samarbejde mellem fagene

Kallendorf, Craig & Carol Kallendorf (1985). "The Figures of Speech, Ethos, and Aristotle: Notes Toward a Rhetoric of Business Communication". I Journal of Business Communication , Vol. 22, No. 1, 35-50 (1985)

Kock, Christian og Birthe Tandrup 1989: Skriv kreativt. Skriftlig fremstilling: sagprosa/fiktion , kap. 2, 3, 4 og 5 (minus opgaver), København: Gyldendal.

Bemærkninger

Ovennævnte gælder for 2007-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/suppleringsfag

Bedømmelse

I prøven tages der udgangspunkt i en kortere dansk tekst eller tale som eksaminanden selv har fundet. Der udarbejdes på baggrund af en kommunikationsanalyse af teksten en vejledning i hvordan tekstens forfatter kan omarbejde teksten så den kommunikerer bedre. Denne vejledning til forfatteren skal være skriftlig og på maksimalt 15 sider. Der opgives teoretiske tekster af et nærmere angivet omfang. Studienævnet kan godkende praktik som en del af forløbet. Opgaven skal indeholde et resumé på engelsk på en halv side. I bedømmelsen vægtes det faglige indhold højest, mens resumeet indgår modificerende.