Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kompleks kommunikation ( forår 2009 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 1 semester.
  • Timer per uge: Meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12525

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • har kendskab til fundamentale begreber og teorier om kommunikation og tekster i bred forstand
  • kan analysere og producere kompleks kommunikation på baggrund heraf
  • kan diskutere de valgte fremstillingsformer med den relevante teori.

Indhold

Disciplinen behandler komplekse og multi-mediale kommunikationsformer med samspil mellem lyd og billede, tale og skrift, redegørelse og fortælling.
Den studerende indføres i genre-, fortælle- og billedteori og skal på det grundlag både kunne analysere kompleks kommunikation og selv kunne producere den.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til tilvalget er en bestået bacheloruddannelse med første del af sidefaget i retorik og formidling.

Underviser

Stefan Iversen, Ole Togeby og Carsten Stage

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning, hvor der veksles mellem teoretisk diskussion, praktiske øvelser og studenteroplæg med powerpoint. De studerendes skriftlige arbejder danner grundlag for kritik og vurdering i grupper på holdet, og der bedømmes en skriveøvelse.

Litteratur

Hendricks, Vincent F., og Frederik Stjernfelt 2007: Tal en tanke - om klarhed og nonsens i tænkning og kommunikation , København: Forlaget Samfundslitteratur.

Kress, Gunther & Theo van Leeuwen 1996: Reading images. The grammar of visual design , London: Routhledge.

Searle, R. John 1995: The Construction of Social Reality , London: Penguin Books

Sepstrup, Preben 2006: Tilrettelæggelse af information, kommunikations- og kampagneplanlægning , Århus: Academica.

Stjernfelt, Frederik 2007: Diagrammatology. An Investigation on the Borderlines of Phenomenology, Ontology, and Semiotics, Dordrecht:   Springer

Togeby, Ole 2005: "Ole tegner og fortæller. Om den semiotiske forskel på billeder og tekst" i Tidsskrift for Sprogforskning Årg. 3 nr. 1 , Århus: Statsbiblioteket, side 29-46.

Togeby, Ole 2005: "Dette er (ikke) en pibe - billedtekster og tekstbilleder" i Widell, Peter og Mette Kunøe 2005: 10. møde om Udforskningen af Dansk Sprog. Aarhus Universitet 7.-8. oktober 2004 , Århus: Aarhus Universitet, side 370-382.

Wille, Niels Erik 2007: Fra tegn til tekst. En indføring i teorier om sproglig kommunikation , København: Forlaget samfundslitteratur.

Bemærkninger

Ovennævnte gælder for studieordningen efter 2004-bekendtgørelsen (revideret 2006). Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/suppleringsfag

Bedømmelse

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx

Prøven afvikles som en mundtlig prøve bestående af en power-point præsentation på 10-12 minutter af et selvvalgt emne. Præsentationen skal indeholde både ord og billede, og gerne lyd, og anvende forskellige fremstillingsformer, herunder fortælling. Dernæst følger en diskussion på 10-12 minutter af præsentationen, hvor den studerende skal kunne begrunde sine valg på baggrund af disciplinens teori.