[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Disciplinen introducerer til centrale begreber og metoder i studiet af kultur og medier. Ligeledes introduceres en bred vifte af kulturelle udtryk. Diverse analoge og digitale medier såsom fotografi, film, tv og netbaserede udtryk samt hybridformer mellem kunst- og mediegenrer kan inddrages med henblik på analytisk tilegnelse og kulturel forståelse.
Adgangskravet til tilvalget er 1½ års beståede studier inden for et andet fagområde omfattet af gymnasieskolernes fagrække.
Louise Brix Jacobsen
Undervisningen foregår på hold og er en blanding af underviser- og studenteroplæg. Der kan også være forelæsninger for hele årgangen.
Hall, Stuart (1997): "The work of Representation". In: Representation: Cultural Representations and Signifying Practices . Sage. S. 13-63.
Hastrup, Kirsten (2004): "Kultur som idé". In: Kultur. Det fleksible fællesskab . Aarhus Universitets Forlag, Århus. S. 17-34.
Baumann, Gerd (1999): "Culture, Having, Making or Both?". In: The Multicultural Riddle, Rethinking National, Ethnic, and Religious Identities . Routledge, London. S. 81-96
Bordwell, David & Thompson, Kristin (2001): "Narrative as a Formal System". In: Film Art An Introduction . The McGraw-Hill Companies, Inc., New York. S. 59-92
Bordwell, David & Thompson, Kristin (2001): "The relation of shot to shot: Editing". In: Film Art An Introduction . The McGraw-Hill Companies, Inc., New York. S. 249-290
Mulvey, Laura (1976, 2006): "Visual Pleasure and Narrative Cinema". In: Durham & Kellner (eds.): Media and Cultural Studies. Keyworks . Blackwell Publishing. S. 342-353.
Andersen, Charlotte (2006): Modefotografi. En genres anatomi . Museum Tusculanums Forlag, Kbh. S. 233-272.
Beck-Nielsen, Claus (2002): "Afgjort uafgørlig. -om forholdet mellem selv, biografi og fiktion". In: Knudsen, Britta Timm & Thomsen, Bodil Marie (red.): Virkelighedshunger - nyrealismen i visuel optik . Tiderne Skifter, København.
Bolter, David Jay & Grusin, Richard (1999): Immediacy, Hypermediacy and Remediation". In: Remediation, Understanding New Media . The MIT Press, Cambridge, Massachusetts & London. S. 21-62.
Jenkins, Henry (2006): "Quentin Tarantino's Star Wars? Grassroots Creativity meets the media Industry". In: Jenkins Henry: Convergence Culture. Where Old and New Media Collide . New York University Press, New York & London. S. 131-168.
Jensen, Jens F. (1997): "'Interaktivitet' - på sporet af et nyt begreb i medie- og kommunikationsvidenskaberne." In: Mediekultur nr. 26. S. 40-55
Ryan, Marie Laure (2004): "Will New Media Produce New Narratives?" In: Narrative across Media. The Language of Storytelling . University og Nebraska Press, Nebraska. S. 337-359.
Tomlinson, John (1999): Globalization and Culture . Polity Press, Cambridge. S. 1-31 & 150-180
Meyrowitz, Joshua (1985): No Sense of Place. The Impact of Electronic Media on Social Behaviour . Oxford University Press, Oxford. Kap. 1-3 + 6.
Roscoe, Jane & Hight, Craig (2001): Faking it: Mock-documentary and the subversion of reality . Manchester University Press, Manchester. S. 1-63.
Jacobsen, Louise Brix: "Klovnen og rygtet". In: 16:9 . 6. årgang. Nummer 28. September 2008.
Ovennævnte gælder for 2007-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/sidefag
Aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen, herunder udarbejdelse af en portefolio-mappe. Portefolioen skal indeholde to skriveøvelser på hver 2-3 sider. Øvelserne skal omhandle to af de emner, som er blevet gennemgået i det første semester.