Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Litteraturanalyse II - hold 81 ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 1 semester.
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12465

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan anvende litteraturanalytiske grundbegreber på en sikker måde og levere relevant dokumentation for sine analytiske og fortolkningsmæssige påstande.
  • kan levere en selvstændig, veldisponeret og sammenhængende analyse af en litterær tekst.
  • kan anlægge et teoretisk perspektiv på litterære tekster og reflektere over metodologiske problemstillinger, både alment og i forhold til egen analytisk og fortolkningsmæssig praksis.
  • kan forholde sig reflekterende til litteraturforskningens og/eller -formidlingens genrer og former

Indhold

Disciplinen præsenterer litteraturanalytiske grundbegreber i forhold til de litterære hovedgenrer og indfører og opøver de studerende i metodisk anvendelse af disse i praktisk analyse- og fortolkningsarbejde. Der inddrages litteraturteori i undervisningen.

Faglige forudsætninger

Adgang til bacheloruddannelsen sker i henhold til bekendtgørelse nr. 32 af 29. januar 2008 om adgang m.v. ved bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (adgangsbekendtgørelsen), VTU, se http://www.au.dk/da/regler/2008/bek32.pdf . Den studerende kan ikke gå op til prøven i Litteraturanalyse II, før Litteraturanalyse I er bestået

Underviser

Dan Ringgaard

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen har form af holdundervisning med en blanding af underviseroplæg og samtale.

Litteratur

TEORITEKSTER
Jørn Erslev Andersen. "Ny historisme". I Johannes Fibiger, Gerd Lütken og Niels Mølgaard (red.) Litteraturens tilgange - metodiske angrebsvinkler . København 2001.

Hans Hauge. "Dekonstruktion". I Johannes Fibiger, Gerd Lütken og Niels Mølgaard (red.) Litteraturens tilgange - metodiske angrebsvinkler . København 2001.

Keld Gall Jørgensen. Kapitel 1, 2 og 4 i Semiotik. En introduktion . København: Gyldendal 1993

Atle Kittang. "Dekonstruktion og lyrikinterpretation". I Tania Ørum (red.): Til værks. Dekonstruktion som læsemetode , Kbh. 1994

Lilian Munk Rösing. "Psykoanalyse". I Johannes Fibiger, Gerd Lütken og Niels Mølgaard (red.) Litteraturens tilgange - metodiske angrebsvinkler . København 2001.

Søren Schou. "Ideologikritik". I Johannes Fibiger, Gerd Lütken og Niels Mølgaard (red.) Litteraturens tilgange - metodiske angrebsvinkler . København 2001.

Viktor Sjklovskij. "Kunsten som grep". I Atle Kittang, Arild Linneberg, Arne Melberg og Hans H. Skei (red.). Moderne litteraturteori. En antologi . Oslo: Universitetsforlaget 1991.

Jean Starobinski. "Fortolkerens fremferd". I Atle Kittang, Arild Linneberg, Arne Melberg og Hans H. Skei (red.). Moderne litteraturteori. En antologi . Oslo: Universitetsforlaget 1991.

SKØNLITTERATUR
Karen Blixen. "Det ubeskrevne Blad" (i Litteraturens tilgange )
Sophus Claussen. "Ekbátana" (i Litteraturens tilgange )
Lars Frost. Ubevidst rødgang KØB
Simon Grotrian. Digte
N.F.S. Grundtvig. "Strandbakken ved Egeløkke" (i Litteraturens tilgange )
Johannes V. Jensen. "Paa Memphis Station", "Interferens", "Gura"
Per Højholt. "Skabningens suk"
Lone Hørslev. Naturlige fjender KØB
Moliere. Don Juan
Henrik Nordbrandt. Digte
Jan Sonnergaard. "Polterabend" (i Litteraturens tilgange )
Søren Ulrik Thomsen. Digte

Bemærkninger

Ovennævnte gælder for 2008-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/bachelor

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i nordisk sprog og litteratur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven kan aflægges på én af to måder:

Som undervisningsdeltagelse. Herved forstås tilstedeværelse i mindst 75% af timerne og aflevering af en bunden skriveøvelse på 4-5 sider.

Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig hjemmeopgave på 10 sider.