[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Disciplinen vil give den studerende kendskab til forskellige mediers og teknologiers implikationer i en given oplevelsesmæssig kontekst for selvforståelse, fællesskabsforståelse og omverdensforståelse. I disciplinen introduceres til mediers og teknologiers sammenhæng med en samfundsmæssig udvikling i forhold til grundlæggende parametre som tid-rum, nærhed-distance, synlighed-usynlighed.
Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.
Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.
Jannie Friis Kristensen, Ph.D., Innovationlab
Undervisning veksler mellem forelæsninger, tutorials, øvelser og diskussion. Den studerende afleverer et antal mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.),
Manovich, L. (2001). What is New Media? . Kap. 2 i The Language of New Media, MIT Press, s. 18-62
Diller, S. et al. (2006) The road to meaning . Kap. 1 I Making Meaning. How successful business deliver meaningful customer experiences . New Riders, s. 5-17.
Johnson, S. (1997). Bitmapping: an Introduction . Kap. 1 i Interface Culture - How New Technology Transforms the Way we Create and Communicate , HarperEdge, s. 11-41
Dourish, P. & Bell, G. (2007). The Infrastructure of Experience and the Experience of Infrastructure: Meaning and Structure in Everyday Encounters with Space. I Environment and Planning B: Planning and Design, vol. 34, issue 3, s. 414-430
Prøven afvikles som en fri hjemmeopgave på maks. 5 sider pr. studerende. Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen er en forudsætning for, at den studerende kan indstilles til prøven.