Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Medie- og teknologiforståelse ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1 semester.
  • Timer per uge: Meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12548

Formål

Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Er i stand til at se potentialet i en given teknologi og evner at forme og anvende den i relation til de oplevelser/ erfaringer/ effekter der ønskes realiseret i det oplevelsesøkonomiske projekt
  • kan reflektere over udvalgte teknologier og medier i en plevelsesøkonomisk sammenhæng.
  • viser indsigt i hvilke typer af menneskelige og teknologiske ressourcer man skal aktivere for at realisere konkrete projekter.

Indhold

Disciplinen vil give den studerende kendskab til forskellige mediers og teknologiers implikationer i en given oplevelsesmæssig kontekst for selvforståelse, fællesskabsforståelse og omverdensforståelse. I disciplinen introduceres til mediers og teknologiers sammenhæng med en samfundsmæssig udvikling i forhold til grundlæggende parametre som tid-rum, nærhed-distance, synlighed-usynlighed.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.

Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.

Underviser

Jannie Friis Kristensen, Ph.D., Innovationlab

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning veksler mellem forelæsninger, tutorials, øvelser og diskussion. Den studerende afleverer et antal mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.),

Litteratur

Manovich, L. (2001). What is New Media? .  Kap. 2 i The Language of New Media, MIT Press, s. 18-62

Diller, S. et al. (2006) The road to meaning . Kap. 1 I Making Meaning. How successful business deliver meaningful customer experiences . New Riders, s. 5-17.

Johnson, S. (1997). Bitmapping: an Introduction . Kap. 1 i Interface Culture - How New Technology Transforms the Way we Create and Communicate , HarperEdge, s. 11-41

Dourish, P. & Bell, G. (2007). The Infrastructure of Experience and the Experience of Infrastructure: Meaning and Structure in Everyday Encounters with Space. I Environment and Planning B: Planning and Design, vol. 34, issue 3, s. 414-430

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven afvikles som en fri hjemmeopgave på maks. 5 sider pr. studerende. Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen er en forudsætning for, at den studerende kan indstilles til prøven.