[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Formålet med disciplinen er at give den studerende praktisk kompetence i skriftlig fremstilling på grundlag af viden om det danske sprogs bygning (stavning, morfologi, syntaks og ordforråd), om det danske sprogs variation, om stilistik og retorik, og ud fra kendskab til den danske skriftsprogsnorm. Vægten lægges på praktiske øvelser i den skriftlige frem¬stillings arbejdsformer: stofsamling (topik), disposition, sproglig udformning, layout og opsætning.
Adgangskravet til tilvalget er 1½ års beståede studier inden for et andet fagområde omfattet af gymnasieskolernes fagrække.
Simon Borchmann
Undervisningen gennemføres som holdundervisning, hvor der veksles mellem teoretisk introduktion og praktiske øvelser. De studerendes skriftlige arbejder danner grundlag for kritik og vurdering i grupper på holdet.
Gabrielsen, Jonas. 2006. "Topisk kritik". I Klujeff, M. L. & Roer, H.
(red.) Retorikkens aktualitet. København. Hans Reitzels Forlag. S. 197-222.
Galberg, Jacobsen, Henrik & Skyum-Nielsen, Peder. 1996. Dansk sprog.
En grundbog. København. Schønberg. Uddrag.
Ovennævnte gælder for 2007-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/suppleringsfag
Eksaminanden omskriver en tekst således at den bliver mere hensigtsmæssig i forhold til kommunikationssituationen, og begrunder ændringerne. Der opgives teoretiske tekster i et omfang af 600 sider. Muligheden for at anvende pc følger Aarhus Universitets regler herom.