Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprog IV - hold 72 ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 1 semester.
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12486

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj
grad den studerende

  • kan arbejde indgående og selvstændigt med et udvalgt sprogvidenskabeligt emne
  • viser viden om centrale teoridannelser vedrørende det valgte emne
  • kan foretage teoretisk baserede analyser af et nordisk materiale vedrørende emnet
    (sprog IVa)
  • kan gennemføre en teoretisk diskussion af det udvalgte emne med nordiske eksempler
    (sprog IVb)

Indhold

Der vælges på tværs af de eksisterende hold mellem Sprog IVa Sprogbrugsanalyse og Sprog IVb Teoretisk emne:

Sprog IVa Sprogbrugsanalyse
Disciplinen er formet som et projekt, hvor den studerende får mulighed for at fordybe sig i et sprogbrugsanalytisk emne. Emnet kan fx være et af de følgende:
i) Interaktion og samtale,
ii) Tekstteori og tekstanalyse,
iii) Sproglig variation (dialekter, sociolekter, sproghistorie), eller
iv) Sprognormer og sprogpædagogik

Sprog IVb Teoretisk emne
Disciplinen er formet som et projekt, hvor den studerende får mulighed for at fordybe sig i et sprogteoretisk emne. Emnet kan fx være et af de følgende:
i) Grammatisk analyse af dansk eller
ii) sprogfilosofi, sprogpsykologi og semiotik.

Faglige forudsætninger

Adgang til bacheloruddannelsen i Nordisk Sprog og Litteratur forudsætter en gymnasial adgangsgivende eksamen. Det forventes, at den studerende er i stand til at læse videnskabelig faglitteratur på skandinaviske sprog, engelsk og mindst ét andet moderne fremmedsprog.
studerende kan ikke gå op til prøven i Sprog IV, før Sprog III er bestået.

Underviser

Peter Widell og Henrik Jørgensen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen skifter mellem vejledning og holdundervisning med en blanding af samtale, underviser- og studenteroplæg. Holdene er sammensat efter emner. De enkelte emner udgør grundfagets valgfrie disciplin.

Litteratur

Tekstteori og tekstanalyse

Abbott, H. Porter (2008; 1. udg. 1. edition 2002)

Abbott, H. Porter (2008; 1. udg. 1. edition 2002) The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press. kapitel 1-6

Bruner, Jerome S. (1996) 'A Narrative Model of Self Construction', Psyke og Logos 17, 1 : 154-170.

de Beaugrande, R. & W Dressler (1981) Introduction to Text Linguistics. London: Longman.

Jørgensen, Charlotte & Merete Onsberg (1987) Praktisk argumentation. København: Teknisk Forlag. kapitel 3

van Eemeren, Frans H., Rob Grootendorst & Francisca Snoeck Henkemans (1996) Fundamentals of Argumentation Theory: A Handbook of Historical Backgrounds and Contemporary Developments. Hilsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. kapitel 5.

 

Interaktion og samtale
Brown, Gillian & George Yule (2003; 1. udg. 1983) Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

Brown, Penelope & Stephen C. Levinson (2001) 'Politeness', In: Carol Henriksen (eds.) Can you reach the salt? Pragmatikkens klassiske tekster. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag: 220-263.

Johnston, Barbara (2008; 1. udg. 2002) Discourse Analysis. Oxford and Malden: Blackwell Publishing.

Schegloff, Emanuel A. & Harvey Sacks (1999) 'Opening up Closings', In: Adam Jaworski & Nikolas Coupland (eds.) The Discourse Reader. London: Routledge: 263-274.

Sprogfilosofi, sprogpsykologi, semiotik
Collin, Finn & Finn Guldmann (1998) Sprogfilosofi: En Introduktion. København: Gyldendal.

Searle, John R. (2001; 1. udg. 1965) 'What Is a Speech Act?', In: Carol Henriksen (ed.) Can you reach the Salt?: Pragmatikkens klassiske tekster. Roskilde: Roskilde universitetsforlag.

Searle, John R. (2008) Psyke, sprog og samfund: Filosofi i virkelighedens verden. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

Tomasello, Michael (2003) Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Language Acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Wille, Niels Erik (2007) Fra tegn til tekst: En indføring i teorier om sproglig kommunikation. Roskilde: Forlaget Samfundslitteratur.

Sproglig variation
1. Hvad er en sproglig norm?
Erik Hansen: "Den hemmelige præmis". Her optrykt efter Jacobsen og Jørgensen (red.): Glæden ved grammatik s. 151-163.                 

Henrik Galberg Jacbsen: "Imod en dansk sprogpolitik?" Synsvinkler. Tidsskrift for nordisk sprog og litteratur. Nr. 30, 13. årg. 2004 s. 61-78.

2. Sprognormens historie i Danmark
[Erik Olsen Marslev:] Erici Olavii Marslovii Nogle Betænkninger og Regle om Skrive-Rictigheden udi ded Danske Sprog (1678).

Peder Syv: Den Danske Sprogkunst (1685), "Om Udsigelsen" og "Om de Gamle og Ny".

Henrik Thomesen Gerner: Epitome philologiæ danicæ (1690), fortalen og kap. 1 og 2.

NB: Marslev, Syv og Gerner gengivet efter Berthelsen: Danske Grammatikere. Bd. III, København (1919) 1979, ss. 1-10, 214-227 og 255-273.

K. J. Lyngby: Det nordiske retskrivningsmøde. København: C. A. Reitzel 1870.

E. Jessen: Dansk Grammatik. Forord og Anhang III. Kjøbenhavn: Gyldendalske Boghandel 1891.

3. Metodikken i -lekt-undersøgelser
Johs Brøndum-Nielsen: "Dialektforskningens metoder og resultater". Dialekter og Dialektforskning. København: J.H. Schultz Forlag 1927.

Halvor Eifring: "Slang og normer" og "Tanker etter diskussionen". Bjørkum og Borg (red.): Nordiske Studiar. Innlegg på den tredje nordiske dialektologkonferansen 1986. Oslo: Universitetsforlaget 1988 s. 119-137.

4. Sociolekter og ungdomssprog
Ulla-Britt Kotsinas: Ungdomsspråk, kap. 2, 3 og 5. Uppsala: Hallgren och Fallgren (1994) 1996.

Peter Stray Jørgensen m.fl.: "Indledning om slang" og "Kær pølse har mange navne". Slangordbogen.. København: Politikens Forlag 2001, s. 6-20.

Jørgen Nørby Jensen: "Dem er jeg helt vilde med! Om fokuskongruens i moderne dansk." Jørgensen og Jørgensen (red.): På godt dansk. Festskrift til Henrik Galberg Jacobsen. Århus: Wessel og Huitfeldt 2004 s. 163-171.

Rikke Buch Nielsen og Marianne Rathje: "Citater i tre generationer". Jørgensen og Jørgensen (red.): På godt dansk. Festskrift til Henrik Galberg Jacobsen. Århus: Wessel og Huitfeldt 2004 s. 207-215.

Grammatisk analyse
John E. Andersen: "Adverbier - sprogvidenskabens hittebørn". Selskab for Nordisk Filologi 1985-86, København 1987 s. 45-54.

Tavs Bjerre, Eva Engels, Henrik Jørgensen & Sten Vikner: "Points of Convergence between Functional and Formal Approaches to syntactc analysis." Ms. Århus 2007.

Paul Diderichsen: "De tre hovedarter af grammatisk forbindelse" efter PD: Helhed og struktur. København: G.E.C. Gads Forlag 1966, s. 192-214.

Peter Harder og Signe Poulsen: "Editing for speaking: First position, foregroundiing and object fronting in Danish and English". E. Engberg-Petersen & Peter Harder (red.): Ikonicitet og struktur. Engelsk Institut, Københavns Universitet u.å. s. 1-22

Lars Heltoft: "En plads til sprogvidenskabens hittebørn" Selskab for Nordisk Filologi 1987-89, København 1990 s. 26-45.

Anne Jensen: "Sentence Intertwining in Danish". E. Engberg-Petersen & Peter Harder (red.): Ikonicitet og struktur. Engelsk Institut, Københavns Universitet u.å. s. 23-39.

Ole Ravnholt: "Passivens subjekter" i Nørby-Jensen m.fl.: Ordet fanger. Festskrift til Pia Jarvad. København 2006 s. 177-190.

Sætningsskemaer fra Paul Diderichsen: Elementær dansk Grammatik (1946), Erik Hansen: Dæmonernes Port (Kbh. 1997) og Ole Togeby: Fungerer denne sætning? (Kbh. 2003)

Til undervisningen bedes de studerende laste følgende to tekster ned:

Dansk funktionel lingvistik (red. Harder m.fl.):
http://www.lingvistkredsen.dk/dfl/bog/DFL-1-DFL-En_introduktion.pdf

Indføring i dansk syntaks (Henrik Jørgensen):
http://www.nordisk.au.dk/forskning/publikationer/artikler/syaug00.pdf

Bemærkninger

Ovennævnte gælder for 2007-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/bachelor

Bedømmelse

Prøven aflægges som en fri 12-15 siders hjemmeopgave.
Uden tilfredsstillende undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig opgave på 12-15 sider.