Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Stedsteori og stedspotentialer ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1 semester.
  • Timer per uge: Meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12526

Formål

Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende er i stand til at:

  • demonstrere indsigt i forskellige måder, hvorpå steder kan generere betydning,
  • reflektere over stedets betydning ift. en oplevelsesøkonomisk sammenhæng,
  • kortlægge eksisterende steders betydningsdannelse og potentialer ift. oplevelsesøkonomiske projekter,
  • reflektere over hvilke ressourcer og designtilgange der kan aktiveres i forvaltningen af disse potentialer

Indhold

Disciplinen vil introducere til relevant stedsteori fra den fænomenologiske, filosofiske og kulturgeografiske tradition.
Med afsæt i teori, cases og analytiske workshops arbejdes med at analysere, kortlægge og eksperimentere med forskellige stedspotentialer i en oplevelsesøkonomisk sammenhæng, samt med at udforske, hvorledes steder kan approprieres og sættes i spil.
I såvel det analytiske som praktiske arbejde vil der være fokus på aktiviteter og menneskelig praksis som medskabere af stedets identitet og muligheder.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.

Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.

Underviser

Louise Fabian Lund

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, diskussion og workshops. Den studerende skal aflevere et antal mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.)

Litteratur

Verwijnen, Jan and Lehtovuori (edd.)(1999): Creative Cities - Cultural Industries, Urban Development and the Information Society UIAH Publications

Buciek, Bærenholdt, Haldrup og Pløger (edd.) (2006): Rumlig praksis Roskilde Universitetsforlag

Franck, Karen A . and Stevens, Quentin  (edd.) (2007): Loose Space - Possibility and Diversity in Urban Life Routledge

Seijdel, Jorinde (edd.) (2006): Hybrid Space - How wireless media mobilize public space Open NAi Publishers, Rotterdam

Certau, Michel de (1984): The Practice of Everyday Life University of California Press Berkeley, Los Angeles London

Bærenholdt, Jørgen Ole, Haldrup, Michael,Larsen, Urry, John (2004): Performing Tourist Places , Ashgate

Hjemdahl, Kirsti Mathiesen (2003): When theme parks happen in Being There New Perspectives on Phenomenology and the Analysis of Culture Nordic Academy Press Sweden

Marling Gitte & Martin Zerlang (ed.) Fun City , Arkitektens Forlag København

Massey; Doreen (1994): A Global Sense of Place in Space, Place and Gender Polity Press and Blackwell Publishers Cambridge Oxford

Löfgren, Orvar (2003): "Ditt kulturarv er är inte mitt" -etnologiska perspektiv på landskapet som kulturmiljö och minnesmärke in Nicoali Carlberg og Søren Møller Christensen (red.) Kulturmiljø -mellem forskning og politisk praksis Museum Tusculanums Forlag Københavns Universitet 2003 

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven afvikles som en skriftlig prøve i form af en portfolio bestående af en samling af obligatoriske opgaver. Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen er en forudsætning for, at den studerende kan indstilles til prøven.