[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende er i stand til at:
Disciplinen vil introducere til relevant stedsteori fra den fænomenologiske, filosofiske og kulturgeografiske tradition.
Med afsæt i teori, cases og analytiske workshops arbejdes med at analysere, kortlægge og eksperimentere med forskellige stedspotentialer i en oplevelsesøkonomisk sammenhæng, samt med at udforske, hvorledes steder kan approprieres og sættes i spil.
I såvel det analytiske som praktiske arbejde vil der være fokus på aktiviteter og menneskelig praksis som medskabere af stedets identitet og muligheder.
Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.
Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.
Louise Fabian Lund
Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, diskussion og workshops. Den studerende skal aflevere et antal mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.)
Verwijnen, Jan and Lehtovuori (edd.)(1999): Creative Cities - Cultural Industries, Urban Development and the Information Society UIAH Publications
Buciek, Bærenholdt, Haldrup og Pløger (edd.) (2006): Rumlig praksis Roskilde Universitetsforlag
Franck, Karen A . and Stevens, Quentin (edd.) (2007): Loose Space - Possibility and Diversity in Urban Life Routledge
Seijdel, Jorinde (edd.) (2006): Hybrid Space - How wireless media mobilize public space Open NAi Publishers, Rotterdam
Certau, Michel de (1984): The Practice of Everyday Life University of California Press Berkeley, Los Angeles London
Bærenholdt, Jørgen Ole, Haldrup, Michael,Larsen, Urry, John (2004): Performing Tourist Places , Ashgate
Hjemdahl, Kirsti Mathiesen (2003): When theme parks happen in Being There New Perspectives on Phenomenology and the Analysis of Culture Nordic Academy Press Sweden
Marling Gitte & Martin Zerlang (ed.) Fun City , Arkitektens Forlag København
Massey; Doreen (1994): A Global Sense of Place in Space, Place and Gender Polity Press and Blackwell Publishers Cambridge Oxford
Löfgren, Orvar (2003): "Ditt kulturarv er är inte mitt" -etnologiska perspektiv på landskapet som kulturmiljö och minnesmärke in Nicoali Carlberg og Søren Møller Christensen (red.) Kulturmiljø -mellem forskning og politisk praksis Museum Tusculanums Forlag Københavns Universitet 2003
Prøven afvikles som en skriftlig prøve i form af en portfolio bestående af en samling af obligatoriske opgaver. Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen er en forudsætning for, at den studerende kan indstilles til prøven.