Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Antropologiske begrebsliggørelser ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: 3 København mandag 9.15 -12.00 eller 13.15 - 16.00 Århus tirsdag 13.15 - 16.00
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 16443

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag :
- demonstrere overblik over og indsigt i centrale antropologiske perspektiver og begreber samt deres videnskabsteoretiske forankring
- analysere, diskutere og vurdere antropologiske begreber herunder deres relevans for analysen af pædagogiske forhold.

Indhold

I dette modul fokuseres på antropologiske begrebsliggørelser af relevans for den pædagogiske antropologi. Modulet er således teoretisk funderet. Det antropologiske bliks konstituering behandles gennem diskussion af centrale begrebsliggørelser, herunder "kultur", "folk" og "felt". Der lægges desuden vægt på forskellige begrebsliggørelsers sammenhæng med forskellige vidensformer (rationalitet, relativisme, perspektivisme etc.) - samt på deres analytiske relevans i relation til pædagogiske forhold.

Faglige forudsætninger

Underviser

Jakob Krause-Jensen, Sally Anderson og Eva Gulløv

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, gruppearbejde, workshop.

Dansk og Engelsk

Litteratur

Kirsten Hastrup (2004) Kultur. Det fleksible fællesskab. Århus: Århus Universitetsforlag, serien Univers. ISBN 877934 140 3

Hylland-Eriksen, Thomas (1994) Små steder, store spørgsmål . Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-00-21634-9

Olwig, Karen Fog og Pærregaard, Karsten (red) (2007) Integration. Antropologiske perspektiver . København: Museum Tusculanum. ISBN 9788763507387

Hylland-Eriksen, Thomas (1998) Små steder, store spørgsmål . Innføring i Socialantropologi. Oslo: Universitetsforlaget, cp. 1

Miner, Horace. (1956), "Body Ritual among the Nacirema". American Anthropologist 58 .

Bundgaard, Helle (2006), "Et antropologisk blik på kultur". I: Martha Sif Karrebæk (red.), Tosprogede børn i det danske samfund , pp. 131-51. København: Hans Reitzels Forlag. ISBN: 978-87-412-0360-7.

Bauman, Gerd (1999): "Culture: Having, Making, or Both?" From an essentialist to a Discursive Understanding". In The Multicultural Riddle. Rethinking National, Ethnic and Religious Identities. New Youk and London: Routledge.

Wicker, H.- R.(1997): "From Complex Culture to Cultural Complexity". In: Werbner & Modood (eds.): Debating Cultural Hybr idity. Multi-cultural Identities and the Politics of Anti-Racism. London: Zed Books.

Barth, Fredrik (1994): "Nye og evige temaer i studiet av etnisitet". I: Fredrik Barth: Manifestasjon og prosess . Oslo: Universitetsforlaget, Det blå bibliotek.

Jenkins, Richard (1997): Rethinking Ethnicity , kap. 1, 5 og 6, pp. 3-16 og 52-89. London: Sage Publications

Gilliam, L. (2007): "Ballade og muslimsk rettro som oppositionel kulturel form. Etniske minoritetsdrenges kulturkonstruktion i skolen", I: Barn , nr. 3-4, pp. 59-79. Trondhjem: Norsk Senter for Barneforskning.

Jenkins, Richard (2004) "Institutionalising Identification". In: Social Identity , London: Routledge, ISBN 0-415-34097-7, pp. 132 - 144.

Berger, P. & Luckmann, T. (1966): "Institutionalization". In: The social construction of reality. Penguin Books, pp: 65-110. ISBN 0-14-013548-0.

Eva Gulløv (2004): "Institutionslogikker som forskningsobjekt". I. U.A. Madsen (red.): Pædagogisk antropologi. Refleksioner over feltbaseret viden. København: Hans Reitzels Forlag, pp. 53-76. ISBN 87-412-2380-2

Goffman, Erving (1993 opr. ): "Karakteristiske træk ved den totale institution". I: Anstalt og menneske . København: Jørgen Palludan pp. 11-96.

Lévi-Strauss, Claude ([1949] eng. trans. 1969) "The Principle of Reciprocity," Chapter V, The Elementary Structures of Kinship, Boston: Beacon Press, ISBN 0-8070-4669-8, pp. 52-68.

Jørgensen, Clara R. (2005) "Forklædte penge. En diskussion af brugerbetaling i en gratis nicaraguansk folkeskole", Tidsskriftet Antropologi , nr. 49, ISBN 87-88825-33-7, s. 61-71.

Priskorn, Mia (2005) "Del af familien. Penge og gavegivning i danske udvekslingsfamilier", Tidsskriftet Antropologi , nr. 49, ISBN 87-88825-33-7, s. 73-84.

Nieuwenhuys, Olga (2006) "Childhood Gifts," Childhood 138: 147-153.

McCracken, Grant (1983) "The Exchange of Children in Tudor England: An anthropological phenomenon in historical context". Journal of Family History , 8: 303-313.

Anderson, Sally (2003) "Associationless children: Inner city sports and local society in Denmark". I: K. F. Olwig & E. Gulløv (red.) Children's Places. Cross-cultural perspectives. London: Falmer. ISBN 0-415-29641-2, pp. 138-161.

Mauss, Marcel (2001) Excerpts fra Gaven: gaveudvekslingens form og logik i arkaiske samfund, København: Spektrum, ISBN 87-7763-180-3, s. 13-66.

Tjørnhøj-Thomsen, Tine (2004) "Slægtskab. Tilblivelse, forbundethed og fællesskab". I: K. Hastrup (red.) Viden om Verden . København: Hans Reitzels Forlag, ISBN 87-412-2309-9, s. 139-160.

Stafford, Charles (2000) "Chinese patriliny and the cycles of yang and laiwang. " In J. Carsten (red.) Cultures of Relatedness. New Approaches to the Study of Kinship, Cambridge: University of Cambridge Press, ISBN 0-521-65627-3, pp. 37-54.

Howell, Signe (2003) "Kinning: The creation of life trajectories in transnational adoptive families." Journal of the Royal Anthropological Institute  9(3):465-484.

Rytter, Mikkel (2007) "‘Familien Danmark' og 'de fremmede:' Slægtskabsbilleder i dansk integrationspolitik." I: K.F. Olwig & C. Pærregaard (red.) Integration. Antropologiske perspektiver. København: Museum Tusculanums Forlag, ISBN 1902-7095, s. 63-86.

Carsten, Janet (2000) "Introduction: Cultures of Relatedness". In Cultures of Relatedness. New Approaches to the Study of Kinship, Cambridge: University of Cambridge Press, ISBN 0-521-65627-3, pp. 1-36.

Ochs, Elinor & Bambi Schieffelin (1984) "Language acquisition and socialization: Three developmental stories and their implications". In R. Shweder & R. A. Levine (eds) Culture Theory. Essays on Mind, Self and Emotion, Cambridge: Cambridge U. Press, pp. 276-320.

Briggs, Jean (1992) "Mazes of Meaning. How a child and a culture create each other." In W. A. Corsaro & P. J. Miller (eds), Interpretive Approaches to Children's Socialization. New Directions for Child Development , 58, Winter : 25-50.

Berger, Helen A. (1999) "Witches: The next generation." In A. J. Palmer & C. Hardman (eds) Children in New Religions , New Brunswick NJ: Rutgers University Press, ISBN 0-8135-2620-5, pp. 11-28.

Lorimer, Francine (2003) "The Smith children go out to school - and come home again: place-making among Kuku-Yulanji children in Southeast Cape York, Australia." In K.F. Olwig & E. Gulløv (eds) Children's Places. Cross cultural perspectives. London: Routledge, ISBN 0-415-29641-2, pp. 58-76.

James, A., C. Jenks & A. Prout (1998) Theorizing Childhood , pp. 3-35. London: Polity Press, ISBN 0-7456-1565-1, pp. 3-35.

Miller, P. J. & J. J. Goodnow (1995) "Cultural Practices: Toward an Integration of Culture and Development." In J. J. Goodnow, P. J. Miller & F. Kessel (eds) Cultural practices as Contexts for Development, New Directions for Child Development, 67 Spring: 5-16.

Levinson, Bradley A. og Dorothy Holland (1996) "The cultural production of the educated person: An introduction". I:  B. A. Levinson, D. E. Foley & D. C. Holland (red.) The cultural production of the educated person: Critical ethnographies of schooling and local practice. Albany NY: State University of New York Press.  ISBN 0-7914-2860-5, s. 1-54.

Peshkin, Alan (1986) "Blessed assurance. The dictates of doctrine". I: God's Choice. The total world of a fundamentalist Christian school.  Chicago: The University of Chicago Press. ISBN 0-226-66199-7, s. 32-61.

Rival, L. (1996) "Formal Schooling and the Production of Modern Citizens in the Ecuadorian Amazon". I: B. A. Levinson, D. E. Foley & D. C. Holland (red.) The cultural production of the educated person: Critical ethnographies of schooling and local practice. Albany NY: State University of New York Press.  ISBN 0-7914-2860-5, s. 153-167

Valentin, Karen (2007) "Mass socialisation and the struggle over the youth: The role of Youth Union in urban Vietnam". I: YOUNG Nordic Journal of Youth Research vol. 15:3. Sage Publications. S. 299-315

Anderson, Sally (2006) "Storbymennesker. Tilflyttere og lokale i københavnske kampsportsklubber". I: M. H. Pedersen og M. Rytter (red.) Den stille integration. Nye fortællinger om at høre hjemme i Danmark. Købehavn: C.A. Reitzel. 87-7876-457-2, s. 62-90.

Olwig, Karen Fog & Ninna Nyberg Sørensen (2002) "Mobile livelihoods, Making a living in the world". I Sørensen, N.N. & K.F. Olwig (eds.) Work and Migration. Life and Livelihood in a Globalizing World . London & New York: Routledge, pp. 1-19 ISBN 0-415-26372-7

Olwig, Karen Fog (2002) "A ‘respectable' livelihood. Mobility and identity in a Caribbean family". I Sørensen, N.N. & K.F. Olwig (eds.) Work and Migration. Life and Livelihood in a Globalizing World . London & New York: Routledge, pp. 85-105. ISBN 0-415-26372-7

Valentin, Karen (2005) "Kaste, generation og mobilitet: Erfaringer fra land-by-migration blandt unge squattere i Kathmandu". I Gilliam, L., K.F. Olwig og K. Valentin (eds.) Lokale liv, fjerne forbindelser. Studier af børn, unge og migration . København: Hans Reitzels Forlag, pp. 193-211. ISBN 87-412-0241-4

Bourdieu, P. (1995). Distinktionen , (indledning ved Dag Østerberg). Frederiksberg, Det lille Forlag, s.

Frykman, J. and O. Löfgren (1994). Det kultiverte mennesket . Oslo: Pax Forlag A/S, s. 133-184.

Turner, V. (1967). "Betwixt and Between: The Liminal Period in Rites de Passages". I:  A Forest of Symbols. Ithaca, NY: Cornell University Press, pp. 93-111.

Goffman, E. (1969): "Role Distance". I: Coser, L. & Rosenberg, B.(eds.) Sociological Theory. A Book of Readings . London: Collier-Macmillan, pp. 314-318.

Goffman, E. (1959): "The Arts of Impression Management". I The Presentation of Self in Everyday Life . London: Penguin, pp. 203- 230.

Goffman, E. (1997). "Focused and Unfocused Interaction" & "Civil Inattention and Face Engagements in Social Interaction". I Giddens, A. (ed.): Sociology: introductory readings . Cambridge: Polity, pp. 19-31.

McDermott, R. P. (1996). "The Acquisition of a Child by a Learning Disability". I: S. Chaiklin and J. Lave (eds.). Understanding Practice. Perspectives on Activity and Context . Cambridge: Cambridge University Press, pp. 269-305.

Friedman, T. L. (2005). "It's a Flat World, After All." The New Times Magazine: 1-12.

Tsing, A. (2000). "The Global Situation." Cultural Anthropology 15(3): 327-360.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi

  • Aktiv deltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Gruppe kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.