Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogiske begrebsliggørelser ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København onsdag A 9.15 - 12.00 eller B 13.15 - 16.00 Århus tirsdag 13.15 - 16.00
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 16444

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk og teoretisk funderet grundlag:

  • demonstrere overblik og indsigt i centrale pædagogiske perspektiver og begreber samt deres
    videnskabsteoretiske forankring
  • analysere, diskutere og vurdere pædagogiske perspektiver og begreber herunder deres relevans for analysen af sociale og kulturelle forhold.

Indhold

I dette modul fokuseres på pædagogiske temaer og begreber af relevans for den pædagogiske
antropologi. Modulet er teoretisk funderet og omhandler begrebsliggørelser der har opnået central
placering i det pædagogiske felt, såsom "læring", "kompetence" "dannelse" og "uddannelse".

Der lægges særligt vægt på disse begrebsliggørelsers analytiske relevans i relation til sociale og kulturelle forhold og på mulige forskelle og sammenhænge mellem pædagogiske og antropologiske vidensformer.

Faglige forudsætninger

Underviser

Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Claus Haas og Niels Kryger

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, gruppearbejde, workshop.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Andersen, N. Å. (2003). Borgerens kontraktliggørelse. København: Hans Reitzels Forlag.

Andersen, N. Å. og Thygesen, N. T. (2004). Selvskabelsesteknologier i den selvudsatte organisation. I: GRUS, nr. 73. (i kompendium)

Andersen, P. Ø., Ellegaard, T. og Muschinsky, L. J. (red) (2007) Klassisk og moderne pædagogisk teori. København. Hans Reitzels Forlag

Bruner, J. (2003). The narrative creation of the self. Fra:  Making stories. Law, literature, life . Harvard University Press.

Bruner, J. (1996). The culture of education . Kap. 2 & 5. Harvard UP.

Burr, V. (2003). Social construtionism . 2. ed. London, Routledge

Chouliaraki, L. (2001). Pædagogikkens sociale logik - en introduktion til Basil Bernsteins uddannelsessociologi. In L. Chouliaraki & M. Bayer (red.), Basil Bernstein - Pædagogik, diskurs og magt (s. 26-67). Viborg: Akademisk Forlag.

Collin, F. (2005). Socialkonstruktivisme i humaniora. Fra: Collin, F & Køppe, S. (Red.). Humanis tisk videnskabsteori. DR Multimedie.

Fendler, Lynn (2001) Educating Flexible Souls: The Construction of Subjectivity through Developmentality and Interaction  In: K. Hultquist & G. Dahlberg: Governing the Child in the New Millennium.   RoutledgeFalmer . NY &  London.

Foucault, M. (1997). Technologies of the self. I: The Essential works of Michel Foucault, vol. one, The New York Press.

Gustavsson, Bengt: Dannelse i vor tid - om dannelsens muligheder og vilkår i det moderne samfund. Forlaget Klim. 1998 (specielt kapitel 1. Dannelsens sigte (s. 41-62) og Kapitel 3 Tradition og kulturarv (s. 88-116) 

Haas, C. (2004. Multikulturalismer. En problemudredning. I: Korsgarrd, O. (Red.). Medborgerskab, identitet og demokratiske dannelse . København, Danmarks Pædagogiske Universitet. 

Haas, C. (2008). Citizenship education in Denmark: reinventing the nation and / or conducting multiculturalism(s). London Review of Education, No. 1, p. 59-69.

Hall, S. (1997). The centrality of culture. Notes on the cultural revolution of our times. Fra: Thompsom, K. (Ed.). Media and cultural regulation . London, SAGE / The Open University. 

Hammershøj, L. G. (2003): Selvdannelse og identitet: Forsøg på en socialanalytisk samtidsdiagnose. Danmarks Pædagogiske Universitets forlag

Hammershøj, L. G. (2005): Selvdannelse og identitet. Forsøg på en socialanalytisk samtidsdiagnose. Danmarks Pædagogiske Universitets forlag.

Hamilton, D. (1990). Learning about education. Unfinished curriculum . Open University Press. Kap. 1-3.

Hansen, Allan Dreyer, Stinne Lyager Bech og Maya Plum(2004): Spillet om læring - en diskursanalyse af brugen af læring på dagtilbudsområdet (kan downloades: http://kidlld.dk/rundtomkid/diskursanalyse2/download

Hermann, S. (2003). Et diagnostisk landkort over kompetenceudvikling og læring. Pej­linger og skitse r. København, Learning Lab Denmark.

Hermanns, S: (2007) Magt og oplysning, Unge Pædagoger

Hermansen, M. (2003). Omlæring . Kap 3. Århus: Klim.

Hultquist, K. (2001): Bringing the Gods and the Angels Back? A modern Pedagogical Saga about Excess in moderation. In: K. Hultquist & G. Dahlberg: Governing the Child in the New Millennium.   RoutledgeFalmer . NY &  London.

Jensen, B. E. (2004). Om at føre identitetspolitik i et demokrati - en problemudredning. I: Korsgarrd, O. (Red.). Medborgerskab, identitet og demokratiske dannelse . København, Danmarks Pædagogiske Universitet. 

Jensen, B. E. (2008). Kulturarv - et identitetspolitisk konfliktfelt . Kap. 1 & 3. København: Gads Forlag

Kampman, J. et al. (2004 ). Læring, kultur og subjektivitet . Forskningsrådet for kultur og kommunikation. København.

Klafki, Wolfgang: (1983) Kategorial dannelse. Bidrag til en dannelsesteoretisk fortolkning af den moderne didaktik. I: Klafki, Wolfgang: Kategorial dannelse og kritisk- konstruktiv pædagogik. (kapitel 2 s. 33-72)

Krejsler, J. (2005). Profession and their identities: How to explore professional development among (semi-) professions. Scandinavian Journal of Educational Research. Vol. 49, nr. 4, side 335-357 .

Krejsler, John (2004) Pædagogikken og kampen om individet: Kritisk pædagogik, ny inderlighed og selvets teknikker . København: Hans Reitzels. (introduktion og John Krejslers artikel) 

Kryger, N. (2004). Childhood and "New Learning" in a Nordic Context In: Helene Brembeck, Barbro Johansson, Jan Kampmann, Beyond the Competent Child: Exploring Nordic Childhoods (s. 153-176). Roskilde: Roskilde Universitets Forlag .

Kryger, N (2005) Børn og unge som pædagogisk projekt I: John Krejsler, Niels Kryger, Jon Milner (red): Pædagogisk antropologi: et fag i tilblivelse, København. Danmarks pædagogiske Universitets forlag.

Kryger, N (2007) Firing a national canon against the global challenge - Questions of pedagogy in Denmark. I: Niels Kryger and Birte Ravn (Eds), Learning beyond cognition. Copenhagen: Danish University of Education Press

Kryger, N, Palludan, C., og Winther, I.W.(2008): Midtvejsrapport -Skole-hjem samarbejde som kulturel selvfølgelighed: en multi-sited etnografisk afdækning   www.dpu.dk/skole-hjem/midtvejs

Lave, Jean og Wenger, Etienne (1991/2003): Situeret læring - og andre tekster , kap. 2, København: Hans Reitzels Forlag

Lieberkind, Jonas og Bosse Bergstedt (red.) (2005): Dannelse mellem subjektet og det almene - En antologi. Danmarks Pædagogiske Universitets forlag.

Middleton, S. (1992). Developing a radical pedagogy. Fra: Goodson, I.V. Studying teachers' life . London, Routledge.

Moos. L. (red) (2007) Nye sociale teknologier i folkeskolen - kampen om dannelsen. København: Dafolo

Muschinsky L.J og Karsten, S (red) Pædagogisk opslagsbog: Christian Ejlers Forlag 2001.

Nielsen, Klaus og Kvale, Steinar (1999): "Mesterlære som aktuel læringsform", i: Nielsen, Klaus og Kvale, Steinar (red.): Mesterlære - læring som social praksis , København: Hans Reitzels Forlag

Painter, C. (1999). Preparing for school: developing a semantic style for educational knowledge. In F. Christie (ed.), Pedagogy and the shaping of consciousness (p. 66-87).  London: Continuum. (kompendium)

Pædagogisk opslagsbog (2001) Lars Jakob Muschinsky og Karsten Schnack(red) : Christian Ejlers Forlag 2001. (Opslaget Dannelse i s. 36- 48)

Rose, N (1989/99) Governing the soul: The shaping of the self. London. Free Association Books  

Wright, Susan and Chris Shore  (1997): Policy - a new field of Anthropology In:  Susan Wright, eds. Anthropology of Policy: Critical Perspectives on Governance and Power

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi

  • Aktiv deltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Gruppe kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.