[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk og teoretisk funderet grundlag:
I dette modul fokuseres på pædagogiske temaer og begreber af relevans for den pædagogiske
antropologi. Modulet er teoretisk funderet og omhandler begrebsliggørelser der har opnået central
placering i det pædagogiske felt, såsom "læring", "kompetence" "dannelse" og "uddannelse".
Der lægges særligt vægt på disse begrebsliggørelsers analytiske relevans i relation til sociale og kulturelle forhold og på mulige forskelle og sammenhænge mellem pædagogiske og antropologiske vidensformer.
Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Claus Haas og Niels Kryger
Forelæsninger, gruppearbejde, workshop.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Andersen, N. Å. (2003). Borgerens kontraktliggørelse. København: Hans Reitzels Forlag.
Andersen, N. Å. og Thygesen, N. T. (2004). Selvskabelsesteknologier i den selvudsatte organisation. I: GRUS, nr. 73. (i kompendium)
Andersen, P. Ø., Ellegaard, T. og Muschinsky, L. J. (red) (2007) Klassisk og moderne pædagogisk teori. København. Hans Reitzels Forlag
Bruner, J. (2003). The narrative creation of the self. Fra: Making stories. Law, literature, life . Harvard University Press.
Bruner, J. (1996). The culture of education . Kap. 2 & 5. Harvard UP.
Burr, V. (2003). Social construtionism . 2. ed. London, Routledge
Chouliaraki, L. (2001). Pædagogikkens sociale logik - en introduktion til Basil Bernsteins uddannelsessociologi. In L. Chouliaraki & M. Bayer (red.), Basil Bernstein - Pædagogik, diskurs og magt (s. 26-67). Viborg: Akademisk Forlag.
Collin, F. (2005). Socialkonstruktivisme i humaniora. Fra: Collin, F & Køppe, S. (Red.). Humanis tisk videnskabsteori. DR Multimedie.
Fendler, Lynn (2001) Educating Flexible Souls: The Construction of Subjectivity through Developmentality and Interaction In: K. Hultquist & G. Dahlberg: Governing the Child in the New Millennium. RoutledgeFalmer . NY & London.
Foucault, M. (1997). Technologies of the self. I: The Essential works of Michel Foucault, vol. one, The New York Press.
Gustavsson, Bengt: Dannelse i vor tid - om dannelsens muligheder og vilkår i det moderne samfund. Forlaget Klim. 1998 (specielt kapitel 1. Dannelsens sigte (s. 41-62) og Kapitel 3 Tradition og kulturarv (s. 88-116)
Haas, C. (2004. Multikulturalismer. En problemudredning. I: Korsgarrd, O. (Red.). Medborgerskab, identitet og demokratiske dannelse . København, Danmarks Pædagogiske Universitet.
Haas, C. (2008). Citizenship education in Denmark: reinventing the nation and / or conducting multiculturalism(s). London Review of Education, No. 1, p. 59-69.
Hall, S. (1997). The centrality of culture. Notes on the cultural revolution of our times. Fra: Thompsom, K. (Ed.). Media and cultural regulation . London, SAGE / The Open University.
Hammershøj, L. G. (2003): Selvdannelse og identitet: Forsøg på en socialanalytisk samtidsdiagnose. Danmarks Pædagogiske Universitets forlag
Hammershøj, L. G. (2005): Selvdannelse og identitet. Forsøg på en socialanalytisk samtidsdiagnose. Danmarks Pædagogiske Universitets forlag.
Hamilton, D. (1990). Learning about education. Unfinished curriculum . Open University Press. Kap. 1-3.
Hansen, Allan Dreyer, Stinne Lyager Bech og Maya Plum(2004): Spillet om læring - en diskursanalyse af brugen af læring på dagtilbudsområdet (kan downloades: http://kidlld.dk/rundtomkid/diskursanalyse2/download
Hermann, S. (2003). Et diagnostisk landkort over kompetenceudvikling og læring. Pejlinger og skitse r. København, Learning Lab Denmark.
Hermanns, S: (2007) Magt og oplysning, Unge Pædagoger
Hermansen, M. (2003). Omlæring . Kap 3. Århus: Klim.
Hultquist, K. (2001): Bringing the Gods and the Angels Back? A modern Pedagogical Saga about Excess in moderation. In: K. Hultquist & G. Dahlberg: Governing the Child in the New Millennium. RoutledgeFalmer . NY & London.
Jensen, B. E. (2004). Om at føre identitetspolitik i et demokrati - en problemudredning. I: Korsgarrd, O. (Red.). Medborgerskab, identitet og demokratiske dannelse . København, Danmarks Pædagogiske Universitet.
Jensen, B. E. (2008). Kulturarv - et identitetspolitisk konfliktfelt . Kap. 1 & 3. København: Gads Forlag
Kampman, J. et al. (2004 ). Læring, kultur og subjektivitet . Forskningsrådet for kultur og kommunikation. København.
Klafki, Wolfgang: (1983) Kategorial dannelse. Bidrag til en dannelsesteoretisk fortolkning af den moderne didaktik. I: Klafki, Wolfgang: Kategorial dannelse og kritisk- konstruktiv pædagogik. (kapitel 2 s. 33-72)
Krejsler, J. (2005). Profession and their identities: How to explore professional development among (semi-) professions. Scandinavian Journal of Educational Research. Vol. 49, nr. 4, side 335-357 .
Krejsler, John (2004) Pædagogikken og kampen om individet: Kritisk pædagogik, ny inderlighed og selvets teknikker . København: Hans Reitzels. (introduktion og John Krejslers artikel)
Kryger, N. (2004). Childhood and "New Learning" in a Nordic Context In: Helene Brembeck, Barbro Johansson, Jan Kampmann, Beyond the Competent Child: Exploring Nordic Childhoods (s. 153-176). Roskilde: Roskilde Universitets Forlag .
Kryger, N (2005) Børn og unge som pædagogisk projekt I: John Krejsler, Niels Kryger, Jon Milner (red): Pædagogisk antropologi: et fag i tilblivelse, København. Danmarks pædagogiske Universitets forlag.
Kryger, N (2007) Firing a national canon against the global challenge - Questions of pedagogy in Denmark. I: Niels Kryger and Birte Ravn (Eds), Learning beyond cognition. Copenhagen: Danish University of Education Press
Kryger, N, Palludan, C., og Winther, I.W.(2008): Midtvejsrapport -Skole-hjem samarbejde som kulturel selvfølgelighed: en multi-sited etnografisk afdækning www.dpu.dk/skole-hjem/midtvejs
Lave, Jean og Wenger, Etienne (1991/2003): Situeret læring - og andre tekster , kap. 2, København: Hans Reitzels Forlag
Lieberkind, Jonas og Bosse Bergstedt (red.) (2005): Dannelse mellem subjektet og det almene - En antologi. Danmarks Pædagogiske Universitets forlag.
Middleton, S. (1992). Developing a radical pedagogy. Fra: Goodson, I.V. Studying teachers' life . London, Routledge.
Moos. L. (red) (2007) Nye sociale teknologier i folkeskolen - kampen om dannelsen. København: Dafolo
Muschinsky L.J og Karsten, S (red) Pædagogisk opslagsbog: Christian Ejlers Forlag 2001.
Nielsen, Klaus og Kvale, Steinar (1999): "Mesterlære som aktuel læringsform", i: Nielsen, Klaus og Kvale, Steinar (red.): Mesterlære - læring som social praksis , København: Hans Reitzels Forlag
Painter, C. (1999). Preparing for school: developing a semantic style for educational knowledge. In F. Christie (ed.), Pedagogy and the shaping of consciousness (p. 66-87). London: Continuum. (kompendium)
Pædagogisk opslagsbog (2001) Lars Jakob Muschinsky og Karsten Schnack(red) : Christian Ejlers Forlag 2001. (Opslaget Dannelse i s. 36- 48)
Rose, N (1989/99) Governing the soul: The shaping of the self. London. Free Association Books
Wright, Susan and Chris Shore (1997): Policy - a new field of Anthropology In: Susan Wright, eds. Anthropology of Policy: Critical Perspectives on Governance and Power
Se studieordningen for yderligere information.