[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i aktuelle pædagogiske teorier og strømninger med særligt henblik på en systematisk redegørelse af deres teoretiske, idéhistoriske eller filosofiske forudsætninger.
- vurdere aktuelle pædagogiske teoriers og strømningers anvendelse i et nutidigt perspektiv.
- analysere aktuelle pædagogisk-filosofiske tekster.
Komparativt og kritisk studium af aktuelle/fremherskende pædagogiske teorier og begreber, deres terminologi, problembaggrund og anvendelsesområder. Såvel psykologisk, antropologisk, sociologisk som filosofisk funderede teorier kan indgå. Primært tekstmateriale kan her f.eks. kombineres med studier i aktuelle anvendelser inden for DPU s regi.
Asger Sørensen og Thomas Aastrup Rømer
Hvor intet andet er nævnt tilrettelægges undervisningen som en variation af forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende, jf. i øvrigt Studievejledningen for kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk
*Durkheim, Émile: Moral education , New York: Free Press, 1961, pp. 95-126 [31]
*Durkheim, Émile: "Value Judgements and Judgements of Reality" (1911) in Durkheim: Sociology and Philosophy , New York: Free Press, 1975, pp. 80-97 [17]
*Cladis, Mark S.: "Emile Durkheim and moral education in a pluralistic society" in G. Walford & W.S.F. Pickering (Eds.): Durkheim and Modern Education , London: Routledge, 1998, pp. 19-32 [13]
*Miller, Willie Watts: "Teaching autonomy" Walford, G. & W.S.F. Pickering (Eds.): Durkheim and Modern Education , London: Routledge, 1998, pp. 72-91 [19]
Durkheim, Émile: Opdragelse, uddannelse og sociologi , Carit Andersen & Finn Suenson, 1975
Steven Lukes: Émile Durkheim. His and Work , Stanford University Press, Stanford, Cal., 1985
Sørensen, Asger: "Durkheims ansats til en etik for det moderne samfund - og en metodologisk kritik af den filosofiske etik" i A. Greve (red.): Sociologien om velfærd - gensyn med Émile Durkheim , Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, 1998, s. 62-83
*Lave, Jean & Etienne Wenger: Situated Learning , Cambridge: Cambridge University Press, s. 27-58.
Schön, Donald: The Reflective Practitioner , London: Ashgate 1983, s. 21-69 (ch.2)
*Glasersfeld, Ernst von: "Introduction: Aspects of Constructivism", I Fosnot, Catherine (ed.): Construcitivism - theory, perspectives and practice , New York: Teachers College Press 1996, s. 3-7.
Dewey, John: Democracy and Education , New York: The Free Press, 1916, s. 41-53 (ch. 4: Education as growth) & s. 152-163 (ch 12: Thinking in Education).
*Biesta, Gert: "Against Learning - Reclaiming a language for education in an age of learning", Nordisk Pedagogik , nr. 1, 2004, s. 70-82.
*Jensen, Rasmus Ugilt Holten Jensen. „En kantiansk intervention i læringsteorien", Nordisk Pedagogik , nr. 4, 2007, s. 313-327.
Schöns og Deweys bøger bedes I selv anskaffe. De findes også på dansk (det gør Lave & Wengers bog i øvrigt også).
*Horkheimer, Max: "Zum Problem der Wahrheit" (1935) in Horkheimer: Kritische Theorie , Bd. I, S. Fischer, 1968, pp. 228-76 [48]
*Oversat: Horkheimer, Max: "On the Problem of Truth" in Horkheimer: Between Philosophy and Social Science , Cambridge, Mass.: MIT Press, 1993, pp. 177-215 + 404-06
*Adorno, Theodor W.: "Erziehung nach Auschwitz" (1966) in Adorno: Erziehung zur Mündigkeit , Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 1971, pp. 88-104 [16]
*Marcuse, Herbert: "Filosofi og kritisk teori" (1937) in Ragnvald Kalleberg (red.): Kritisk teori , Oslo: Gyldendal Norsk, 1970-pp. 58-77 [20]
*Marcuse, Herbert: "Frigørelse fra overflodssamfundet" (1968) in Marcuse m.fl.: Frigørelsens dialektik , København: Rhodos, 1969, pp. 154-69 [16]
Gadamer, Hans-Georg: Wahrheit und Methode (1960/ 3 1986), Tübingen: Mohr, 1990, pp. 312-84. [72]
Oversat: Gadamer, Hans-Georg: Sandhed og metode (1960) Århus: Systime, 2004, 2. del, afs. II. 2-3, pp. 292-359
*Marquard, Odo: "Frage nach der Frage, auf die die Hermeneutik die Antwort ist" in Marquard: Abschied vom Principiellen , Stuttgart: Reclam, 1981, pp.117-146. [29]
Oversat: *Marquard, Odo: „Spørgsmålet om det spørgsmål, som hermeneutikken er et svar på" (1981) in Gulddal og Møller (red.): Hermeneutik , Gyldendal: København, 1999, pp. 263-88. [25]
*Peters, Richard S.: "Uddannelse som indvielse" i Dale, Erling Lars & Krogh-Jespersen, Kirsten: Uddannelse og dannelse - læsestykker til pædagogisk filosofi, Århus: Klim, 2004, s. 50-86.
*Blake, Nigel m.fl. (red.): The Blackwell Guide in the Philosophy of Education , Oxford: Blackwell Publishing, 2003, s. 21-37 (introduktionskapitel)
*Rømer, Thomas Aastrup: "Læring og evaluering i sprogspil", Nordisk Pedagogik , nr.1, 2003, s. 33-48.
*Rorty, Richard: "Education as Socialization and as Individualization" (1989) in Rorty: Philosophy and Social Hope , Harmondsworth: Penguin, 1999, pp. 114-26 [13]
*Gadamer, Hans-Georg: "Education is Self-Education" (1999), Journal of Philosophy of Education , Vol. 35, No. 4, 2001, pp. 529-38 [10]
*Rorty, Richard: "Does Academic Freedom Have Philosophical Presuppositions?" in Louis Menand (Ed.): The Future of Academic Freedom , Chicago: University of Chicago Press, 1996, pp. 21-42 [23]
*Habermas, Jürgen: "Universitetets idé - læreprocesser" (1987) in Habermas: Kraften i de bedre argumenter , Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1999, pp. 113-136 [24]
Lyotard, Jean-Francois: The Postmodern Condition , Manchester: Manchester University Press, 1979.
*Arendt, Hannah: "The Crisis of Education", I Arendt, Hannah: Between Past and Future , London: Pinguin Books, 1968, s.173-196.
*Arendt, Hannah: The Human Condition , Chicago: The University of Chicago Press, 1999 (opr. 1958), s. 175-192 (starten af kapitel 5: Action).
*Øverenget, Einar: Hannah Arendt , København: Gads Forlag 2001, s. 75-105 (kap. 5).
*D'entreves, Maurizio Passerin: "Arendt's theory of jugdment", I Villa, Dana (ed.): The Cambridge Companion to Hannah Arendt , Cambridge: Cambridge University Press, 2000, s. 245-260.
Se studieordningen for yderligere information.