[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:
- demonstrere indsigt i og overblik over en eller flere udvalgte pædagogisk-filosofiske problemstillinger.
- analysere, diskutere og vurdere et eller flere udvalgte pædagogiske eller filosofiske begreber om viden hhv. dannelse samt bagvedliggende antagelser om forholdet mellem viden og dannelse i historisk og / eller systematisk perspektiv.
Historiske og aktuelle forestillinger om forholdet mellem viden og dannelse; behandling af centrale pædagogisk-filosofiske problemstillinger af betydning for at analysere og kritisk vurdere viden og dannelse som pædagogiske målsætninger.
Lars Geer Hammershøj, Anne-Marie Eggert Olsen og Sune Frølund
Hvor intet andet er nævnt tilrettelægges undervisningen som en variation af forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende, jf. i øvrigt Studievejledningen for kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Platon: Faidros (en hvilken som helst udgave kan benyttes)
Jacques Derrida: 'Platons Apotek' i Derrida. Apoteket, overs. til svensk af Jan Stolpe, Serie: Kykeion 13, Lund 2007, s. 11-143 (Fr. udg. 'La pharmacie de Platon' i La dissémination , Edition du Seuil 1972)
Karsten Friis Johansen: Den europæiske filosofis historie. Antikken, Nyt Nordisk Frolag Arnold Busck 1991, s. 224-271
Artiklen 'Schrift' i Historisches Wörterbuch der Philosophie
Se studieordningen for yderligere information.